Örgüt kültürü ve iş tatmini arasındaki ilişki ve eğitim kurumlarında bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde her sektörde rekabetçi değerler artmakta ve örgütlerin varlıklarını sürdürebilmeleri gittikçe zorlaşmaktadır. Bu değişen koşullara ayak uydurabilmek ve rakiplere karşı üstünlük sağlamasında insan faktörünün en önemli unsur olduğu değerlendirilmektedir.İşin niteliğinden, yönetimden, çalışma arkadaşlarından, başarı değerleme ve terfi sisteminden ve maddi tatminden meydana gelen iş tatmini; kar amacı taşısın ya da taşımasın tüm kurum ve kuruluşlarda önemli bir olgudur. Her ne kadar üniversitelerin hizmet odaklı yapılar olduğu değerlendirilse de; üniversiteler bilgiyi üreten, kullanan ve yayan kurumlardır ve bu sürecin gerçekleşmesini sağlayan akademik personelin de iş tatminlerini yüksek tutmak büyük önem taşımaktadır.Bu bağlamda araştırmanın ana amacı, Marmara Bölgesi'nde yer alan üniversitelerde ve genel anlamda akademik örgütlerde algılanan örgüt kültürü tipini belirlemek ve algılanan bu kültürün iş tatminine olan etkisini saptamaktır. Bu kapsamda klan, hiyerarşi, pazar ve adokrasi kültürlerinin hangilerinin iş tatmini ile anlamlı ve pozitif yönde ilişki kuracağı araştırılacaktır. Örgüt kültürü ve iş tatminine ilişkin sorulardan oluşan anket formu Marmara Bölgesi'ndeki 30 üniversitenin ulaşılabilen akademik personeline uygulanmış olup bu kapsamda elde edilen veriler SPSS 16.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular detaylı bir şekilde yorumlanmaya çalışılmıştır. Mevcut çalışmanın akademik örgütlerde mevcut kültürü algılamada ve yorumlamada katkı sağlayacağı düşünülmektedir. The competetive values are increasing in every sector nowadays and this makes organizations very hard to remain. It is evaluated that human factor is the most important element to keep face with changing conditions and to win the rivals.Job satisfaction, which consists of structure of work, management style, colleagues, evaluation of success and promotion, and pecuniary satisfaction, is an significant issue for all institutions and enterprises whether purpose of profit or not. Notwithstanding universities are serve basis organizations, universities are such organizations that produce, use and spread knowledge, and for that reason it is so important to keep job satisfaction level high of academic personnel who provide this process occurs.The main objective of this research is to designate the perceived culture type and its effect to job satisfaction in universities in Marmara region and for general in academic organizations. For this reason, it will be researched which of clan, adhocracy, market and hierarchy culture types will have positive effect on job satisfaction. Questionnaire which stems from organizational culture and job satisfaction questions implemented on reachable academic staff in thirty universities in Marmara and data obtained within this scope, was analyzed by using SPSS 16.0 statistics package program. Grabbed data of research was tried to be construed in detail. This research is thought to be useful for perceiving and construing.
Collections