Tedarik zinciri yönetiminde yenilik ve bilgi paylaşımının önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşme ile birlikte, işletmelerin faaliyet gösterdikleri pazarlarda rekabet yapısının biçimsel ve boyutsal olarak değişerek, keskinleşmesi, işletmelerin ayakta kalabilmeleri ve rekabet üstünlüğü sağlamaları için başarılı bir Tedarik Zinciri Yönetimi (TZY) ile farklılaşmalarını gerektirmektedir. Günümüzde rekabet işletmeler arasında bireysel olarak değil, işletmelerin içinde bulundukları ağlarda yaşanmaktadır. Bu sebeple işletmelerin pazarda başarılı olmalarındaki en büyük etken sahip oldukları Tedarik Zinciri (TZ) ve TZY'dir.TZY; tedarikçiler, üreticiler, lojistik hizmet firmaları ve müşteriler arasında oluşan ağdaki malzeme, ürün, hizmet, bilgi ve finansal akışların yönetimini içermektedir. Bu zincirin her bir elemanı arasında ve her elemanın kendi içlerinde koordinasyonu ve entegrasyonu gerçekleştirmesi TZY'nin başarılı olmasını sağlar. Bu bilgiler ışığında bu tez çalışması altı bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünü takip eden ikinci bölümde tedarik zinciri ve yönetimini daha iyi anlayabilmek, önemini tartışmak, tedarik zinciri performansı, rekabetçi avantaj ve firma performansıyla ilişkilerini kavrayabilmek için teorik bilgiler verilmiş ve özellikleri ortaya konmuştur. Üçüncü bölümde, Türkiye açısından büyük önem taşıyan, işletmelerin rekabetçi avantaj sağlamalarında ve korumalarında büyük bir etkiye sahip olan yenilik kavramı ve TZY içindeki yeri incelenmiştir. Dördüncü bölümde işletmelerin TZY'deki başarılarında bilgi paylaşımının rolü, TZ elemanları arası ve işletmelerin kendi içindeki entegrasyonun, karşılıklı güvenin ve TZY'ye yönelik üst yönetim desteğinin bilgi paylaşımına etkileri literatür bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın beşinci bölümünde; TZY'de yenilik ve bilgi paylaşımının rolünü incelemek amacıyla, Türkiye çapında sanayi kuruluşlarında yapılan anket çalışmasına yer verilmiştir.Bu tez çalışmasının uygulama kısmı, TZY'de yenilik ve bilgi paylaşımı kapsamında teorik bilgiler doğrultusunda, çoğunlukla İstanbul ve Marmara Bölgesi'nde faaliyette bulunan 158 imalat işletmesi üzerinde yapılmıştır. Yapılan bu saha araştırması sonucunda; entegrasyonun, TZ'de karşılıklı güvenin ve yönetim desteğinin bilgi paylaşımı ve yeniliği etkilediği anlaşılmıştır. Ayrıca bilgi paylaşımı ve yeniliğin TZP'yi artırmaya yönelik etkileri olduğu saptanmıştır. Son bölüm Sonuç ve Öneriler kısmı olup, bu bölümde saha araştırmasından edinilen verilerle, işletmelerin rekabetçi avantaj kazanmaları ve tedarik zinciri performanslarını artırmaları için tedarikçileri, dağıtıcıları, müşterileri ile ve fonksyonlar arası bilgi paylaşımını sağlamalarına, bilgi paylaşımını güçlendirecek sistemler kurmalarına ve yeniliği TZY'ye entegre ederek TZ'de kaynakları bu yönde kullanmalarına yönelik önerilerde bulunulmuştur. The structural and dimensional changes along with the globalization, in the competitive nature of the markets in which organizations take action, requires organizations to differentiate themselves with the development of successful Supply Chain Management (SCM) in order to survive and gain competitive advantage. Today, competition takes place among the networks where the organizations are located rather than between single companies. That?s why the main factors for the organizations to be successful in the market are their Supply Chain and Supply Chain Management (SCM).SCM is the management of the material, product, service, information and financial flow among the network constituted of suppliers, manufacturers, logistic service providers and customers. The coordination and integration between all of the members in this chain and inside each of these members among themselves, leads the SCM to be successful. In the light of these, this thesis consists of six sections. In the second section which follows the introduction; theoretical information about the SC and SCM is provided in order to better understand the concepts, to discuss their importance and to acknowledge their relation with Supply Chain Performance (SCP), firm performance and competitive advantage. In the third section; the concept of innovation regarding its role in SCM, which has a crucial importance in the achievement and conservation of competitive advantage for the organizations is examined. In the fourth section; the role of information sharing in the successes of firms in SCM is presented. Accordingly, the influence integration of SC members and inside firm integration, the reciprocal trust, and the top management support of SCM has on information sharing has been analyzed with evidences from the literature. In the fifth section of this study; the methodology and findings of the field study that is implemented on the manufacturing organizations in Turkey, to investigate the role of innovation and information sharing, has been presented.The implementation section of this thesis, regarding the theoretical information gathered from the literature on the innovation and information sharing in SCM, has been made on 158 manufacturing organizations mainly located in Istanbul and Marmara Region. According to this field study, it has been found out that integration, reciprocal trust in SC and the top management support for SCM have positive relationships with information sharing and innovation. Additionally the information sharing and innovation have positive influences on SCP. The last section consists of the conclusion and analysis, where with the findings obtained from the implementation phase of the study, some suggestions to establish information sharing with customers and among the functions within an organization, developing systems to enhance the information sharing and integrating innovation inside SCM to utilize the resources in order to gain competitive advantage and increase their SCP, has been made.
Collections