Etik olmayan davranışların tedarik zinciri ilişkilerine etkisi: Eczacılık sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Alıcı- tedarikçi ilişkisinde etik olmayan davranışlar, iş etiği literatüründe çeşitli yazarlar tarafından incelemiş bir konudur. Ancak eczacılık mesleği hem işletme kurallarına bağlı olarak yürütülen ticari faaliyetleri hem de mesleki davranış ilkeleri ile şekillenen bakım sağlayıcılık yönü ile ilişkilidir. Literatür incelendiğinde, alıcı- tedarikçi ilişkisinde etik olmayan davranışlar konusunun eczacılık sektöründe oldukça sınırlı sayı ve içerikte çalışıldığı görülmektedir.Bu çalışmada, tedarikçinin her bir etik olmayan davranış boyutunun tedarikçiye olan güveni nasıl etkilediği, bununla birlikte tedarikçiye olan güvenin alıcının memnuniyetini ve alıcı-tedarikçi ilişkisinde süreklilik beklentisini nasıl etkilediği; nihayetinde alıcı memnuniyeti ile süreklilik beklentisi arasındaki ilişki analiz edilmiştir. 307 eczane üzerinde Partial Least Squares (PLS) metodu kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada; elde edilen bulgular geliştirilen hipotezlerin neredeyse tamamını doğrular niteliktedir. Ecza deposunun etik olmayan davranışları, eczanenin ecza deposuna duyduğu güveni olumsuz yönde etkilemektedir. Bununla beraber ecza deposuna duyulan güven ile eczane memnuniyeti olumlu yönde ilişki göstermektedir. Son olarak ecza deposuna güven ile kurulan ilişkinin sürekliliğine yönelik elde edilen sonuçlar, sadece ürün sevkine ve teslimat sürecine ilişkin güvenin ilişkinin sürekliliği üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Tüm sektörlerde olduğu gibi eczacılık sektöründe de etik değerlere verilen önem arttıkça, yaşanılan sorunların kolaylıkla çözümü sağlanacaktır. The topic of `Unethical behaviour in buyer- supplier relationships? has been examined within business ethics literature by several authors. However, the profession of pharmaceutics is associated both with the commercial activities conducted with the business regulations and caring aspect shaped by professional code of conduct. Unethical behaviours in buyer-supplier relationship have been studied in a limited context in the pharmaceutics sector literature.In this research, how the dimension of each unethical behaviour influence trust to the supplier; in addition to this, how trust to the supplier effect the buyer satisfaction and sustainability expectation in buyer- supplier relationship; ultimately, relationship between the buyer satisfaction and sustainability expectation is analyzed. In the research made by using Partial Least Square (PLS) on 307 pharmacies; outputs confirm the developed hypotheses. Unethical behaviour of the pharmaceutical warehouse negatively affects the pharmacy?s trust to the pharmaceutical warehouse. Moreover, trust to the pharmaceutical warehouse and pharmacy satisfaction is positively correlated. Finally, the results achieved for the sustainability of the relationship with trust to the pharmaceutical warehouse exposes the positive effect of the trust regarding product dispatch and delivery process on the sustainability of the relationship. As all sectors, once importance given to the ethical values increases in pharmaceutics sector, the solution of the issues shall be provided easily.
Collections