Özel okul işletmelerinde yönetim sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1 t * ` i özet / ;^/ Özel eğitim kurumlarının'Eğitimin kalitesini arttırma amaçlarını gerçekleştirmek üzere giriştikleri faaliyetler, eğitim kurumlarına bakış açısını değiştirmiştir. Önceleri bu kurumlara öğrenciler bir diploma alma zihniyetiyle gönderilirken,şimdi iyi eğitim görsün diye gönderilmektedir. Velinin özel eğitim kurumlarına çocuğunu gönderme gerekçesi değişince özel eğitim sektörü cazip hale gelmiştir. İhtiyaç haline gelen bu sektörlerin sayısı, devletin de teşvik etmesiyle son günlerde hızla artmış ve girişimcileri özel eğitim kurumu açmaya yöneltmiştir. Bu noktada, açılan bir çok özel okulun istenilen eğitim kalitesine ulaşamadığı gerçeği ile karşılaşıldı. Nedenleri araştırıldığında, özel okul idaresinin profesyonel bir yönetim anlayışına sahip olma yerine, sadece karı amaçlayan, kaliteyi arka plana iten yönetim anlayışıyla hareket ettiği görüldü. 1985 yılından itibaren özel öğretimle ilgili yönetmelik ve yönergelerin çıkarılmasıyla özel okullar Türk Milli Eğitimi'nin amaçları doğrultusunda faaliyet gösteren kurumlar olarak eğitim sistemi içerisinde yer aldı. Buna karşılık 90' lı yıllardan itibaren gerek okul sayısının artması, gerek devletin verdiği teşvik, gerekse eğitim ücretlerinin yüksekliği arz, talep dengesini oluşturmuş ; hatta pek çok okul, kapasitesini aştığı halde fazla öğrenci almak zorunda kalmıştır. Bu durumda ister istemez yönetim anlayışının profesyonelleşmesini ağırlıklı bir şekilde gündeme gelmiştir. Bu tez çalışmamız yedi ana başlık altında incelenmeye çalışılmıştır. İlk olarak `Eğitim sistemine genel bakış` başlığı altında eğitim öğretim kavramları açıklandıktan sonra Türk Milli Eğitim Sistemi ve okul türleri hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Daha sonraki bölümde `Bir işletmecilik türü olarak özel okul isletmeciliği`başlığı altında işletme kavramına değinildikten sonra, girişimci, yönetici kavramları açıklanmıştır.A X 'Eğitim kurumlarının yönetim ve organizasyonu ` başlığını taşıyan bölümde yönetim ve organizasyon kavramlarının yanı sıra 'Devlet okullarının yönetim ve organizasyonu açıklanmıştır. Dördüncü bölümde' Türk eğitim sisteminin yönetsel yapısından bahsedilmiştir..Yönetim biçimleri, okul yönetiminin kendine özgü yönleri ve okul yöneticisinin özellikleri üzerinde durulmuştur. Bunu takip eden bölümde özel okulların tarihi gelişimiyle birlikte, günümüzde büyüklükleri farklı olan özel eğitim kurumlarının organizasyonuna değinilmiştir. Anket ve karşılıklı görüşmeye dayalı uygulama.uygulama sonuçları ile tez bitirilmiştir. VI SUMMARY The activities undertaken by private educational institutions seeking to achieve better quality in education has resulted in changes in the way people see the educational institutions. Previously the students were sent to these institutions so that they will get a diploma, now they are sent to get a good education. When the reason of the motivation parents had for sending their children to private schools changed, hte private educations sector has become attractive. The number of these institutions that have become a necessity has increased fast recently whit the help of the incentives from the government, and the investors have started to open educational institutions. At this point, the resulting reality was that many of the private schools established could not achieve the desired educational quality. When the reasons were investigated, it was understood that the administration of the administration of the private schools diid not have a professional management concept. instead, their motives were to obtein profit, and quality was underminited. As of 1985, with the issuance of the regulations and laws for private education, they took their place within the Turkish educational system as instutions that operate towards the gools of the Turkish National Education. On the other hand, as of 90s a balance of demand and offer was attained as a result of the increase in the number of schools and their prices, and the incentives of the goverment.Many schools had to enrool students in excess of their capacity.This made it necessary that management become professional. This thesis has six major sections. First of all, after the concepts of educations and training were explained under the title` An Overwiew of the Educational System,`there is a brief summary of the Turkish National Education System, and the types of the schools. İn the fallowing section, the concept of manegement was explored under the title, `Private School Manegement as a Type of Organization`. Then, the concepts of investor and administrator were defined.VII In the section called `The Administration and Organization of the Educational Instutions `, administration and organization of the state schools have been explained in addition of the concepts of administration and organization. The fourth section is about the administravite structure of the Turkish education. The types of administration, special characteristics of the school management and the school administrator have been emphasized. In the next section, there is the historical development of the private schools together wiht the organizational structure of contemporary private institutions of various sizes..There is also comparasion of the manegement cocepts between the state schools and private ones.and the opinions of their administrators. interwievs and the result obtained are given in the conclision.
Collections