Yazılımda kalite modellerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
> i* -¦ T* '* ' > '.`il SL ÖZET Yazılım tasarımı ve geliştirme projelerinin büyümesiyle 1970'li yıllarda ortaya çıkan yazılımda kalite sorununun daha sonraları yazılım krizine dönüştü. Yazılımın doğası nedeniyle diğer endüstriyel ürünlerden farklılık göstermesi, kalite ile ilgili olan diğer model ve standartların uygulanmasını güçleştirmiş olup yazılıma özgü yeni yaklaşımlar gerektirmiştir. Son on yılda yazılım geliştirmede kullanılan kalite sistemleri ve süreçlerini değerlendirmek, yazılımda kalite sertifikasyonunu sağlamak, süreçleri iyileştirmek ve yetenek belirlemek için çeşitli modeller geliştirilmiştir. Modeller arasında kavram düzeyinde temel ilişkiler bulunsa da, başta amaçlar olmak üzere model ve standartlar arasında bire bir izdüşüm ve tam bir uyum olduğu söylenemez. 2000'li yıllara doğru girerken dünyada yazılım üreticileri ve müşterileri arasında kalite sorununa yaklaşımda genel bir görüş birliği yoktur. Bu çalışmanın amacı, yazılımda temel kalite kavramaları ile yazılımda kalite sertifikasyonu, süreç iyileştirme ve yetenek belirleme amacıyla ortaya çıkan TickIT (ISO 9001), CMM ve SPICE modellerini tanıtmak, aralarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkartmaktır. Yazılımda kaliteli ve güvenilir üretime önem veren, bu amaçla kaynak ayırmak isteyen kuruluşlar için mevcut yeteneklerini ve kalite sistemlerinin eksikliklerini görebilmeleri ve kendilerine uygun model seçebilmeleri konusunda yol gösterici olacaktır. IV SUMMARY In 1970's, when the software design and development projects started becoming more and more complex, quality considerations resulted in software crisis. Due to the nature of software and its differences from other industrial products, other quality related standards were difficult to apply to software and this required new and unique approaches to software quality. In the past ten years, to assess quality systems and processes in software development, to get software quality certificates, to improve the processes and to determine capability, several models were developed. Although there are some basic relationships at the conceptual level among these models, it is difficult to say that there are one-to-one correspondence and consistency among them. Towards 2000 's, there is no single view to software quality problem among software developers and customers. The purpose of this study is to show the fundamental software quality concepts and to explain TickIT (ISO 9001), CMM and SPICE models which are developed for software quality certification, process improvement and capability determination and to show the similarities and differences among these models. Another purpose is to guide the institutions, which care about quality and reliable software development and want to allocate resources for this purpose, so that they can realize their current capabilities and deficiencies of their quality systems and to help them in choosing among these software quality models. V
Collections