Altı silindirli benzin yakıtlı bir motorda güç istenmeyen durumlarda, iki silindirin devre dışı kalması halinin deneysel incelenerek, simülasyon yoluyla değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ALTİ SİLİNDİRLİ BENZİN YAKITLI BİR MOTORDA GÜÇ İSTENMEYEN DURUMLARDA, İKİ SİLİNDİRİN DEVRE DIŞI KALMASI HALİNİN DENEYSEL İNCELENEREK, SİMÜLASYON YOLUYLA DEĞERLENDİRİLMESİ Mak. Yük. Tek. Öğ. Yzb. Tuncer KORUVATAN Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı (Doktora Tezi / Tez Danışmanları: Prof. Dr.-lng. A. Naci OTMANBÖLÜK Prof. Dr. Mustafa KURT) Balıkesir, Ocak 2005 ÖZET Bu çalışmada, altı silindirli 1960 model bir Dodge motorun, rölantide iki silindirinin iptal edilmesiyle yakıt ekonomisi sağlayıp sağlamayacağı araştırılmıştır. Bunu sağlamak üzere, altı silindirli Dodge motorunun emme manifoldunu kontrol eden mekanik bir düzen geliştirilmiş ve bu düzeneği çalıştıracak bir elektronik devre imal edilmiştir. Bu çalışmada, bazı konstrüktif (yapısal) değişiklikler yapılarak hazırlanan deney seti hakkında genel bilgi verilmiştir. Ayrıca hazırlanan deney setinin su freni ile her durumda (rölanti ve yüksek devirlerde) güç ve tork ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen bu verilerin yanında, yakıt tüketimi, egzoz emisyonları ve titreşim değerleri gibi sonuçlarda ölçülmüştür. Bu sonuçlar baz alınarak veri değerlendirmeleri ve güç hesaplarına sık sık yer verilmiştir. Yapılan deneyler sonucunda, rölanti çalışmada %29 yakıt tasarrufuna ulaşılmıştır. Motorun tam gaz ve rölanti durumlarında altı silindirden dört silindire veya tersi durumlarda kararlı bir geçişin olması başarılı ve memnuniyet verici sonuç olarak değerlendirilmiştir. ANAHTAR SÖZCÜKLER: silindir pasifleştirme / yakıt tasarrufu / motorda yapısal değişiklik / silindir iptal etme/, karakteristik eğrileri / silindir devre dışı bırakma / su freni / güç ölçümü / tork ölçümü / yakıt sarfiyatı / titreşim ölçme / güç hesapları. ıı THE EXPERIMENTAL RESEARCH AND EVALUATION BY THE WAY OF SIMULATION TECHNIQUES OF 6 CYLINDER FUELS POWERED ENGINE UNDER THE CONDITION OF TWO CYLINDERS BEING NON- OPERATIVE WHEN MAX POWER IS NOT REQUIRED Mak. Yük. Tek. Öğ. Yzb. Tuncer KORUVATAN Balıkesir University, Institute of Science, Department of Mechanical Engineering (Ph. D. Thesis / Supervisors: Prof. Dr.-Ing. A. Naci OTMANBÖLÜK Prof. Dr. Mustafa KURT) Balıkesir, January 2005 ABSTRACT In this study, a 1960 model, 6-cylinder Dodge engine's two cylinders are shut off in idle speed is examined whether it reduces fuel consumption or not. For this purpose, a mechanical system which is designed to control intake manifold and an electronic control unit which works the intake manifold's mechanism is designed. In this study, general information about test rig which is prepared making some structural modifications on the engine is given. Power and torque measurements are listed in every situation (in idle speed and high speed) by using water brake on test rig. And in addition to the data gathered the results of fuel consumption, exhaust emissions, and vibration values are measured. The data evaluations and power calculations which are based on those measurements are frequently given. At the end of the experimental studies % 29 fuel economy is reached in idle speed. The engines being stable in full power and idle speed during the transition periods from 6-cylinder configuration to 4-cylinder configuration or just the opposite situation are considered as a successful and satisfaction result. KEY WORDS : passivisation of cylinder / fuel consumption efficiency / structural modification on engine / cylinder canceling / characteristic curves / canceling cylinder in operation / water brake / power measurement / torque measurement / fuel consumption / vibration measurement / power calculations. m
Collections