Biyoloji öğretiminde yaratıcı yazma uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz BİYOLOJİ ÖĞRETİMİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARI Aygül DEMÎRBAŞ Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü OFMA Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi / Tez Danışmanları : Yrd. Doç. Dr. Tuncay DİRMENCÎ, Yrd. Doç. Dr. Erol ASKER Balıkesir, 2005 Yaratıcı yazma etkinlikleriyle zenginleştirilen Biyoloji dersinin, farklı yaratıcılık düzeyindeki öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine, derse yönelik tutum ve akademik başarı düzeylerine etkilerini incelemek amacıyla yapılan bu çalışma, orta öğretim düzeyinde Balıkesir ili Merkez ilçesinin bir devlet okulunda 2004-2005 eğitim - öğretim yılında öğrenim gören 9. sınıflardan rasgele seçilen iki sınıfın öğrencilerine (n=48) uygulanmıştır. Seçilen öğrencilerin yaratıcılık düzeylerini belirlemek amacıyla Iraksak Hissetme Alıştırması (IHA), Iraksak Hissetme Ölçeği (IHÖ) ve Williams Ölçeği uygulanmıştır. Gruptaki öğrencilerin biyoloji dersine karşı tutumlarını ölçmek için biyoloji tutum ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilere vitaminler, yönetici moleküller ve hücrenin organelleri konularında yaratıcı yazma etkinlikleri uygulanmıştır. Yaratıcı yazma etkinliklerinin uygulanması sonunda bu etkinliklerin biyoloji dersine olan tutum üzerine etkisini incelemek amacıyla biyoloji tutum ölçeği son test olarak tekrar uygulanmış ve çalışmanın sorunda öğrencilerin ilk tutum ölçekleri ile son unum ölçekleri karşılaştırılmıştır.. Yaratıcı yazma etkinliklerinin akademik haşarı Güzeylerine etkilerini incelemek amacıyla öğrencilerin Biyoloji ve Edebiyat dersleri birincidönem ve ikinci dönem notları karşılaştırılmıştır. Aynı zamanda farklı yaratıcılık düzeyindeki öğrencilerin yaratıcılık düzeyleriyle yaratıcı yazma becerileri karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, yaratıcı yazı etkinlikleriyle zenginleştirilen biyoloji dersine karşı öğrencilerin tutumlarında olumlu bir değişimin olmadığı belirlenmiştir. Biyoloji dersinin birinci dönem ve ikinci dönem notlarının ve öğrencilerin yaratıcılık düzeyleriyle yaratıcı yazma becerilerinin karşılaştırılması sonucunda da anlamlı bir fark olmazken edebiyat derslerinin birinci dönem ve ikinci dönem ders notlarının karşılaştırılması sonucunda ise olumlu bir değişimin olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler : Yaratıcılık, yaratıcı yazma, biyoloji eğitimi, yönetici moleküller, hücrenin organelleri, vitaminler. ABSTRACT CREATIVE WRITING ACTIVITIES IN BIOLOGY TEACHING Aygül DEMİRBAŞ Balikesir University, Institute of Natural and Applied Science Department of Biology Education M.S Thesis / Supervisors : Assistant Prof. Dr. Tuncay DİRMENCİ, Assistant Prof. Dr. Erol ASKER Balıkesir, 2005 The study conducted to determine the effects of biology courses enriched with creative writing activities on creative writing skills, attitudes toward the biology courses, and academic success levels of students in different creativity levels was carried out on randomly selected 9th grade students (n=48) of two classes attending to a public high school in Balikesir in the educational year of 2004-2005. To determine the creativity levels of the students, Divergent Feeling Exercise (DFE), Divergent Feeling Scale (DFS), and Williams Scale (WS) were administered. The attitudes of the students in the group toward biology are determined using a Biology Attitude Scale (BAS). The students completed creative writing activities about vitamins, controlling molecules, and organelles of cells topics. After all three creative writing activities finished, BAS was re-administered as the posttest to find out any possible effect of these activities on the attitudes toward biology courses and the results of the pretest and posttest were compared. To determine the effects of creative writing activities on the academic success levels, first and second term biology and literature- grades of the students were compared. The crcali/e writing skills and creativily levels of the students of different erealivhy levels were also cornparcc.As the result, no positive change of the attitudes toward the biology courses enriched with creative writing activities was determined. No meaningful difference between the first and second term biology grades was determined, however there is a meaningful difference between the first and second term literature grades. No meaningful difference between the creative writing skills and creativity levels of the students was found. KEY WORDS: Creativity, creative writing, biology education, controlling molecules, organelles of a cell, vitamins.
Collections