Eğitim yöneticilerinin mesleki tükenmişlikleri ile evlilik doyumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir toplumun değişerek gelişmesinin arkasındaki temel güç, ihtiyaç duyulan nitelik vebecerilere sahip insan yetiştiren dinamik eğitim kurumlarıdır. Bir eğitim kurumu olarakokulların kaliteli ve etkili bir eğitim vererek bu beklenen toplumsal ihtiyacı karşılayabilmesibüyük oranda okulun nasıl yönetildiğine ve yöneticilerinin performansına bağlıdır. Bir insanolarak okul yöneticisinin işindeki performansını, kalite ve verimliliğinin ev (aile)yaşantılarından bağımsız olması beklenemez. Bu araştırmanın temel amacı da okulyöneticilerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile evlilik doyum düzeyleri arasındaki ilişkiyiçeşitli değişkenler açısından incelemektir.Araştırma Tokat il merkezi ve ilçelerinde 201 bay ve 5 bayan olmak üzere toplam 206evli okul yöneticisi ile gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modelli bir araştırma olan buçalışma verileri, Ergin (1992) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Maslak TükenmişlikEnvanteri?, Kışlak (1996) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Evlilik Uyum Ölçeği? vearaştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? ile toplanmıştır.Araştırma bitiminde yapılan analizler sonucunda okul yöneticilerinin meslekitükenmişlik düzeyleri ile evlilik doyum düzeyleri arasında ters yönde güçlü bir ilişki olduğubulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca okul yöneticilerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ve evlilikdoyum düzeylerinin yaş, cinsiyet, branş, kıdem, okuldaki öğrenci ve öğretmen sayısı, sağlıkdurumu, çocuk sayısı, evlilik türü gibi değişkenlerle ilişkilerini inceleyen araştırmabulgularına yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, Tükenmişlik, Evlilik Doyumu The main power behind societal development and change is institutions that educateindividuals in order to have desired skills and qualities. This role of the school as aninstitution largely depends on what it is managed and administered. It is not expected thatschool administrators? performance, quality, and productivity independent of his/her homelife. In this context, the main purpose of this study is to investigate the relationship betweenoccupational burnout and marital satisfaction. The study was conducted with 206 marriedschool administrators of whom 201 were men in downtown Tokat and its? districts. Thisresearch modeled as a survey. The data were by the Maslach Burnout Scale Ergin (1992),Marriage Adoption Scale Kışlak (1996), and a personal information sheet prepared byresearcher. Results showed that there was a strong negative relationship between schooladministrators? occupational burnout levels and marital satisfaction levels. Besides, the resultsof relationships between independent variables (i.e., age, gender, branch, seniority, number ofstudents and teachers in the school, health condition, number of children, and marriage type)and school administrators? occupational burnout levels and marital satisfaction levels.Key Words: School Administrator, Burn out, Marital Satisfaction
Collections