Okul yöneticilerinin düşünme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hızlı değişimlerin ve karmaşık sorunların yaşandığı günümüz modern toplumlarında çağdaş okul yöneticilerinden; problemleri her yönüyle tanıma, önerileri değerlendirme, kendilerine özgün düşünme stillerini kullanarak, öneriler arasından mantıklı seçimler yapabilme becerisi beklenmektedir. Bu nedenle okul yöneticilerinin problem çözme becerileri ile problemler karşısında nasıl düşündüklerini gösteren düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesinin gerekli olduğu anlaşılmaktadır.Bu araştırmanın temel amacı; ülkemizdeki okul yöneticilerinin hangi düşünme stillerini kullandıkları, kullandıkları düşünme stillerinin (yaş, cinsiyet, branş, yöneticilik kıdemi) ve problem çözme becerilerinin; (yaş, cinsiyet, branş, yöneticilik kıdemi, okulların öğrenci sayısı ve yerleşim birimi, kurs-seminer sayıları, üniversiteye girişte öğretmenlik mesleğini tercih sırası, meslekten doyum sağladıkları alan) değişkenlerine göre nasıl değiştiğinin incelenmesidir.İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini, Tokat İli merkez ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilk ve ortaöğretim okullarında görev yapan 675 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Bu evrenden 218 okul yöneticisi ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri Problem Çözme Envanteri, Düşünme Stilleri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formundan oluşan bir ölçme paketi yardımıyla toplanmıştır.Araştırmada yapılan analizler sonucunda okul yöneticilerinin problem çözme becerileri, düşünme stilleri alt boyutları açısından incelendiğinde Muhafazakâr, Anarşik ve Oligarşik düşünme stilleri ile problem çözme becerileri arasında pozitif yönde düşük anlamlı bir ilişkinin olduğu anlaşılmaktadır. Okul yöneticilerinin Yasama, Yürütme, ve Hiyerarşik düşünme stillerini sık kullanırken; Anarşik, Muhafazakâr ve İçsel düşünme stillerini az kullandıkları tespit edilmiştir.Cinsiyet değişkenine göre yapılan analizlerde erkek yöneticilerin kadın yöneticilere göre Monarşik, Hiyerarşik ve Lokal Düşünme stillerini daha çok kullanmakta oldukları bulgusuna ulaşılmıştır.Anahtar Sözcükler: Düşünme Stili, Problem Çözme Becerisi, Okul Yöneticisi In today?s modern societies where rapid changes and complicated problems are experienced, modern school managers are expected to define any problem with its all aspects, to evaluate suggestions and to develop the skills of making logical selections among the suggestions by using thinking styles unique to them. Therefore, it is considered necessary to analyze the relation between problem-solving skills of school managers and their though styles which reflect how they think when encountered with problems.The main aim of this study is to analyze which thinking styles are adopted by the school managers in Turkey and how their thinking styles (age, sex, branch, seniority) and problem-solving skills change according to some variables (age, sex, branch, seniority, number of students in the school, settlement area where the school is located, number of courses-seminars participated, the order of ?teaching profession? preference made in the university entrance examination, the aspect bringing professional satisfaction).The universe of this study - conducted by using relational scanning model- is constituted by 675 managers employed in the primary and secondary schools in Tokat province and it central districts , which are affiliated to Ministry of National Education. The study has been carried out with 218 school managers included in this universe. Study data has been collected by using a scale package composed of Problem Solving Inventory, Thinking Styles Scale and Personal Information Form.At the end of the analysis made in the scope of the study and when the problem-solving skills of school managers are analyzed in terms of the sub-dimensions of thinking styles, it has been concluded that there is a low-level, meaningful and positive relation between the Conservative, Anarchic and Oligarchic thinking styles and problem-solving skills. It has been revealed that school managers use Legislation, Execution and Hierarchic Thinking Styles frequently, but Anarchic, Conservative and Intrinsic thinking styles rarely.Analysis made on the basis of sex variable has revealed that male managers tend to use Monarchic, Hierarchic and Local Thinking styles more than female managers.Key Words: Thinking Style, Problem-Solving Skill, School Manager
Collections