Yönetici adayı öğretmenlerin yöneticiliğe bakış açıları ve yöneticiliği tercih nedenleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yönetici adaylarının, yöneticiliğe bakış açılarının ve niçin yönetici olmak istediklerinin bilinmesi, ilerleyen yılların yönetim kademesinin niteliğinin öngörülebilmesi ve gerekli tedbirlerin alınabilmesi bakımından önemli görülmektedir. Bu araştırmada, yönetici adayı öğretmenlerin yöneticiliğe bakış açılarını ve yöneticilikten beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Tokat merkez ilçedeki ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışan ve 2006 yılında müdür yardımcılığı sınavına giren öğretmenler oluşturmaktadır. Tarama modeli ile yapılan araştırmada, verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistiklerden ve t, F, Kruscal-Wallis, Mann Whitney U, Scheffe testlerinden yararlanılmıştır. Ayrıca açık uçlu soruya verilen cevaplar nitel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada; yönetici adayı öğretmenlerin sadece % 11,1'inin lisansüstü eğitim aldığı; önemli bir bölümünün, öğretmenlik mesleğini ya kısmen sevdiği ya da hiç sevmediği; öğretmenliği meslek sahibi olabilmek için ya da aile-çevre yönlendirmesi ile seçtikleri; yarıdan fazlasının, yöneticilik yapabilmek için eğitime ihtiyaç duydukları bulgularına ulaşılmıştır. Yönetici adayı öğretmenler, büyük çoğunlukla, yöneticiliği uygulama ve kuramın birlikte işe koşulacağı bir çalışma alanı olarak görmektedirler ve uygulamaya dayalı yetiştirme modeli beklentisi içindedirler. Yönetici adayı öğretmenlerin, yöneticilikte en önemli hedefleri, okulu etkin ve örnek okul haline getirmektir. Bu bulgulara dayalı olarak getirilen bazı öneriler ise; öğretmenlerin çalıştıkları ortamlarda iş yaşamı niteliğinin artırılarak, yöneticiliğin bir kaçış noktası olarak görülmesinin önlenmesi; yönetici adayı öğretmenlerin belirtmiş oldukları eğitim ihtiyaçları karşılanmadan yönetici olarak atamalarının yapılmaması; yönetici adaylarının yetiştirilmesi için, uygulamaya dönük programların hazırlanması; okul yöneticilerinin, sorunların çözümünde üniversitelerden akademisyenlerle işbirliği yapmalarının sağlanmasıdır.Anahtar Kelimeler: Yönetici adayı öğretmen, yöneticiliğe bakış açısı, yöneticiliği tercih nedeni. With a view to foreseeing the quality of the following years? administration rankings and taking necessary measures, it bears importance to know the candidate administrators, their viewpoints towards administrative positions and the reasons why they want to be administrators. This study aims at identifying the viewpoints of the candidate administrators towards administrative positions and their expectations therefrom. The sampling of the study consists of the teachers who has been working at elementary and secondary schools in Tokat?s Central town and entered the exam for the position of Deputy Administrator in 2006. Scanning method was used in the study, and a questionnaire that was developed by the researcher was used for the purposes of data collection. Descriptive statistics and t, F, Kruscal-Wallis, Mann Whitney U, Scheffe tests were referred for data analysis. Besides, the answers to the open-ended question were considered as qualitative. In the research, it was found out that only 11.1 % of the candidate administrators have taken a master?s degree; a significant number of teachers either like teaching a little or do not like it at all and have chosen teaching in order to have a job or as a result of the guidance of their family or the people around; more than half of the teachers need education for taking part in the administration. Most of the candidate teachers see administration as a field of study in which theory and practice cooperate and expect an educating model that is based on practice. The main target of the candidate administrators is to make their school efficient and exemplary. On the basis of those findings, it is suggested to increase the quality of teachers? work lives and to prevent administration from being considered as an escape; not to appoint candidate administrators to the administrative positions before the educational requirements specified by candidate administrators have not been provided; to develop practice-oriented programs for the training of candidate administrators; to create opportunities for the school administrators to coordinate with the academicians from the universities in order to solve the problems.Key Words: candidate administrators, his/her viewpoints towards administrative positions, the reason why he/she opts for administration.
Collections