İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin bilgisayar kavramına yükledikleri anlamlar: Bir kavram haritası çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin gelişmesiyle bilgisayar hayatımızın her alanına girmiştir. Her yaştan birey bilgisayarı kendi bilgi ve kapasiteleri doğrultusunda kullanmaktadır. Okullarda öğrencilerin çağa ayak uydurabilmeleri amacıyla Bilişim Teknolojileri adıyla bilgisayar eğitimi verilmektedir. Bilindiği üzere ilköğretim birinci sınıftan başlayarak Bilişim Teknolojileri Dersi adı altında çocuklara yapılandırmacı eğitim temel alınarak bilgisayar eğitimi verilmeye çalışılmaktadır. Çocuklara bu ders ile ilgili yapılandırmacı eğitimi baz alan bir eğitim verebilmek için, çocukların bilgisayar kavramından ne algıladıkları bizler için önemlidir. İşte bu amaçla Tokat ilindeki okullardan sosyo-ekonomik düzeyi birbirinden farklı olan üç okul içerisinden seçilen 5.sınıf öğrencilerinin bilgisayar kavramına yükledikleri anlamları ortaya çıkartmak üzere, nitel bir araştırma yapılmıştır. Beyin fırtınası tekniği kullanılarak araştırmacı tarafından hazırlanan soruların öğrencilere sorulmasıyla veriler toplanmıştır. Ayrıca öğrencilere form dağıtılmış, böylece öğrencilerin sorularla ilgili kısma verdikleri cevapların doldurulması sağlanmıştır. Öğrencilerin algıladıkları kavramları ortaya çıkartmak için, veriler her soruya göre hazırlanmış, bunlarla ilgili kavram haritaları oluşturulmuştur. Ayrıca metafor olan kavramlar belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin bilgisayar parçaları ile ilgili kavramları-birkaç tanesi hariç-bildikleri, oyun oynarken oyunlarda geçen yabancı kelimelerin birçoğunu bildikleri, oyun türleri olarak fazla oyun bildikleri, bilgisayar bağımlılığının ve radyasyonun zararlarını bildikleri vb. bulgular araştırmacı tarafından tespit edilmiştir. İlköğretim düzeyindeki öğrenciler için daha çok grafik kalitesi yüksek oyunlar hazırlanarak öğrencilerin bu oyunların oynanmasının teşvik edilmesi, Yabancı bilgisayar terimlerinin yerine Türkçeleştirilmiş halleri İlköğretim düzeyindeki öğrencilere öğretilerek okunuşu ve yazılışı farklı kavram karmaşasının önüne geçilmesi, bilgisayarın zararları ile ilgili veliler ve öğrencilere seminerler verilmesi, İlköğretim 1.-8. Bilişim Teknolojileri Dersi Müfredat içeriğinin hazırlanmasında bu verilerin kullanılması gerektiği, araştırmacı tarafından verilen birkaç öneriden bazılarıdır. Araştırmacı bu çalışmanın gelecekteki araştırmalara ışık tutacağı kanaatindedir.Anahtar Sözcükler: Kavram Öğrenme, Kavram Yanılgısı, Kavram Haritaları, Bilgisayar, Bilgisayar Kavramı, Kavram Algılama, Metafor Computer is everywhere in our life with the result of technological development. People at any age use computer with the help of their knowledge and capacity. In order to get the students integrated into new technological age, they were given computer courses under the name of Information Technologies. As known , the students starting even at primary level are given basic structural computer classes with the name of Information Technologies. In order to give a structural basic computer lesson, what children understand from the computer concept is important for us. For this reason, 5th class students who were selected from three schools which have different socio-economical level in Tokat and we tried to find out how important computer concept for them. With the brain storming technique, data was collected by asking questions which had been prepared by investigator to the students. In addition to that, by handing out some texts to the students, it was aimed to get them answer the questions which had been already prepared. To bring out the concepts which the students have comprehended, data was entered on the concept maps which were prepared being suitable for all kinds of questions. The concepts have been tried to be identified also as metaphor. It was confirmed that students know few pieces of computer, many foreign words while playing computer games, many kinds of computer games, computer addiction and harms of radiation. Some advices of investigator are such as: encouraging primary students for playing games which have high quality of graphics, preventing the students from using the words which have different forms both in written and in spoken by teaching Turkish equivalences of those foreign words in computer , giving seminars to the students about the harms of computer, using this data in preparing Information Technologies curriculum at the Primary levels of 1-8. The investigator believes in that this study will illuminate the other studies in the future.Keywords: Concept Learning, Misconception, Concept Maps, Computer, Computer Concept, Concept Perception, Metaphor
Collections