İlköğretim müfettişlerinin sicil amirliği rolünün kaldırılmasına ve sicil raporu uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler sicil raporlarıyla ve denetmen raporlarıyla değerlendirilmektedir. Her iki şekildeki denetimle ilgili sorunlar mevcuttur. Bu sorunlardan bazıları; tüm devlet memurları için aynı sicil raporunun kullanılması, sicil raporlarının gizli olması, değerlendirmelerin objektif yapılamaması, olumsuz sicil verilmemesi, ikinci ve üçüncü sicil amirlerinin personeli tanımadan not vermesi şeklinde sıralanabilir.Bu araştırma ile ilköğretim müfettişlerinin değişen rolünün öğretmenler üzerindeki etkisi incelenmiş ve sicil notu, sicil raporu uygulamaları hakkında öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur.Araştırmanın evrenini Tokat ilindeki resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde yer alan ilçelerden, Merkez ilçede 9, Turhal ilçesinde 6 ve Yeşilyurt ilçesinde 3 ilköğretim okuluna anketler dağıtılmış ve alınan dönütler neticesinde 414 katılımcı ile araştırma gerçekleştirilmiştir.Araştırmada elde edilen nicel verilerin çözümlenmesinde tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde t, F, Tukey B, Kruscal-Wallis, Mann Whitney U testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada yöneltilen açık uçlu sorulardan elde edilen yanıtlar doğrultusunda veriler düzenlenmiş, temalara ayrılmış, sıklık ve yüzdeleri belirlenerek yorumlanmıştır.Araştırmanın sonuçları aşağıdaki gibi özetlenebilir:1.İlköğretim müfettişlerinin sicil amirliği rolünün kaldırılmasıyla denetimlerin etkiliği ve işlevselliğinde bir değişiklik olmamıştır.2.Sicil raporlarında öğretmenliğin niteliğini belirleyebilecek ölçütler yer almalıdır.3.Sicil raporu ile değerlendirme modeli kaldırılarak, performans değerlendirme modeli uygulanmalıdır.4.Sicil notları öğretmene açıklanarak gerekçesi belirtilmeli, düşük sicil notu alan öğretmenlere notuna itiraz hakkı tanınmalıdır.5.Altı yıllık sicil notu ortalaması çok iyi olduğunda verilen bir kademe terfi, öğretmenin motivasyonunu artırmamaktadır.6.Deneyimli öğretmenlerin var olan değerlendirme sistemini kabullenerek, eğitim sisteminde yapılan yenilikleri önemsemedikleri, genç öğretmenlerin ise kendilerini geliştirme çabasında olup motivasyonlarını artırıcı özendiricilere ihtiyaç duydukları görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Sicil amiri, sicil notu, sicil raporu, ilköğretim öğretmeni, performans değerlendirme. Teachers who are working in primary schools are evaluated through registration reports and supervisor reports in Turkey. Both types of supervision exhibit some problems. Some of the problems are; using the same registration reports for the whole governent officiers, hidden registration reports, being subjective on evaluation, not giving negative registration, second and third registration chief?s marking without recognizing the staff.With the help of this research, the effects of diversified role of primary school inspectors on teachers are examined and teacher?s point of view on the implementation of registration report are applied.The universe of the research is composed of the teachers working on formal primary schools in Tokat. Questionnaires are distributed to the 9 schools in central town, 6 schools in Turhal, 3 schools in Yeşilyurt, they are in the research samples, and in the result of feedbacks the study is fulfilled with 414 participants.Skinner model is used on analyzing the quatitive datas obtained on the research. t, F, Tukey B, Kruscal-Wallis, Mann Whitney U tests are used for analysis of the datas. Datas obtained from the answers of open-ended questions are arranged, divided into themes, and interpreted by determining the frequency and percentage.The result of the research can be summarized as indicated below;1.There hasn?t been a difference on the impact and functionality of the supervision by changing the primary school supervisor?s role as a registration chief.2.There should be some criterias that will determine the quality of teacher in registration report.3.Performance evaluation model should be used by omitting the evaluation model through registration report.4.Registraion points should be stated to teachers with its excuse and the teachers, who take low registraion point, should have the objection right for their points.5.One grade promotion given as a response to high registration point average of six months do not raise the motivation of teachers.6.It is understood that the experienced teachers are conceded the exsistent evaluation system and do not pay attention to innovations on education system. Moreover, the new teachers are on the way of developing theirselves and they need some reinforcements for their motivationsKey Words: Registration chief, registration point, registration report, primary school teacher, performance evaluation.
Collections