Üniversite öğrencilerinin bilişötesi farkındalıkları ile benzer matematiksel problem türlerini çözmeleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin bilişötesi farkındalıkları ile benzer matematiksel problem türlerini çözmeleri arasındaki ilişki araştırılmıştır.Araştırma 2009-2010 Eğitim Öğretim Bahar yarıyılında Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü 1. Sınıfında öğrenim gören 97 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin, bilişötesi farkındalık düzeylerini belirlemek için orijinal olarak Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen; Abacı, Çetin ve Akın (2006) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan ?Bilişötesi Farkındalık Envanteri? ile matematiksel problem türlerini çözme düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen, ?Matematiksel Problem Türleri Testi? kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistik paket programıyla değerlendirilmiştir.Araştırmanın bulguları, öğrencilerin bilişötesi farkındalık düzeyleri ile matematiksel problem türlerini çözme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu, çözümü için daha çok beceri gerektiren problem türleriyle bilişötesi farkındalık düzeyi arasındaki ilişkinin, çözümü için daha az beceri gerektiren problem türlerine oranla daha yüksek olduğunu, ayrıca problem türlerini çözme düzeyleri ve bilişötesi farkındalık düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymaktadır.Anahtar Kelimeler: Problem Çözme, Problem Çözme Düzeyi, Matematiksel Problem Türleri, Bilişötesi Farkındalık In this study, relationships between college students' metacognitive awareness and solving similar types of mathematical problems were investigated.The study was conducted at Tokat Gaziosmanpaşa University, with the participation of 97 students from the first class of Mathematics Department of Science Faculty during the spring semester of 2009-2010 academic education years. In this study, ?Metacognative Awareness Inventory? which was originally developed by Schraw and Dennison (1994), adapted to Turkish by Abacı, Çetin and Akın (2006) for determining metacognative awareness levels of students and ?Mathematical Problem Type Test? which was developed by researcher for determining the levels of solving mathematical problem types were used. The data obtained were analyzed with SPSS 15.0 statistical software package.The findings of the study revealed that there was a significant relationship between students? metacognitive awareness levels and types of mathematical problem solving levels, the relationship between the problems that require more skill to solve and metacognative awareness was higher than the relationship between the problems that require fewer skills to solve, also the types of problem solving and the level of metacognative awareness did not show significant differences according to sex.Key Words: Problem Solving, Problem Solving Level, Type of Mathematical Problems, Metacognitive Awareness.
Collections