İlköğretim 6.-7. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ilköğretim altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin gündelik hayatlarında kullandıkları metaforlar yardımıyla ?matematik? kavramını nasıl algıladıklarını ortaya koymayı amaçlamıştır.Çalışmaya Tokat ili merkez ilköğretim okullarında öğrenim gören 73 öğrenci katılmıştır. Görüşme formlarıyla elde edilen verilere, içerik analizi yöntemi ile sırasıyla: Verilerin kodlanması, temaların bulunması, verilerin kodlara ve temalara göre düzenlenmesi ve tanımlanması, verilerin yüzdelerle ifade edilmesi, metafor veya yüklenen anlam sıklığının hesaplanması ve tablolaştırılması, bulguların yorumlanması, işlemleri yapılmıştır. Devamında katılımcıların matematik ile ilgili imgelerinin metaforik algılarıyla ilişkileri incelenerek yoruma gidilmeye çalışılmıştır.Çalışmada elde edilen bulgular değerlendirilirken, istatistiksel analizler için NCSS (Number Cruncher Statistical System) 2007&PASS (Power Analysis and Sample Size) 2008 Statistical Software (Utah, USA) programı kullanılmıştır. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metodların (frekans, oran) yanısıra niteliksel verilerin karşılaştırılmasında ise Ki-Kare testi kullanılmıştır. Anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir.Araştırma sonuçları, ilköğretim altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin ?matematik? kavramına karşı olumlu algılara sahip olduklarını, katılımcıların, ?matematik? kavramına ve matematik bilenlere olumlu metaforlar geliştirdiklerini, matematik bilmeyen insanlara karşı ise olumsuz metaforlar geliştirdiklerini göstermiştir. Ayrıca araştırma sonuçları, katılımcıların matematikle ile ilgili imgelerinin genellikle okulla ve ders araç-gereçleriyle ilgili olduğunu göstermiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, öğretmenlerin matematik öğretimi sırasında öğrencilerin algılarını da dikkate alarak matematik öğretimi yapması, öğrencilerin beklentilerini araştırarak ders planlarını buna göre şekillendirmesi gerektiği, dahası, matematik öğretiminde öğrencilerin algılarından hareket edildiğinde matematik öğretiminin daha eğlenceli hale geleceği sonucuna varılmıştır. This aims to make clear how sixth and seventh year primary students perceive the concept of ?matematic? by means of the metaphors they use in thier daily lives.73 students attenting schools in the province of Tokat have participated in this research. The data gathered through interviews have been processed by means of content analysis method in the following order: the coding of the data, finding out and the themes, putting the data in order of codes and themes, identification of the data, explaination of the data in percentages, calculation of the frequency of the metaphors and what they possibly mean in their contexts and displaying them in tables, interpretation of the data. In the process of the research endeavours have also been made to analyse metophorical meaning of the images regarding the concept of matematics that the participants have acquired.While the data were being processed, NCSS (Number Cruncher Statistical System), 2007 & PASS (Power Analysis and Sample Size) and 2008 Statistical Software (Utah, USA programs have been used for statistical analyses of the data. While the research findings were being processed, in addition to the defining statistical methods (frequency, ratio) Ki-Kare tests were used for the comparison of the qualitative analysis of the data. Statistical significance of the findings has been found at the level of p <0.05.The results of the research have clearly indicated that sixt and seventh grade primary school students have already developed positive perceptions towards the concept of mathematics and that the participants have developed positive metaphors towards the concept of ?mathematics? and also against those who have substantial knowledge of mathematics but absolutely negative attitudes towards those who have not acquired any knowledge of mathematics. The research results have also indicated that the images they have already developed towards mathematics are totally limited to the use of mathematics in the school environment and the course of mathematics designed in the school curriculum. In the light of the research findings it can be asserted that teachers of mathematics are required to teach mathematics considerıng the images and the perceptions their students have already developed towards mathematics and that they are also strongly advised that they design their own corse of mathematics by investigating the expectations of the students beforehand; moreover, it is concluded that the teaching of mathematics will be more enjoyable than ever before if they ever plan their in-class activities around the concepts of mathematics they have developed on their own.
Collections