İlköğretim 6,7 ve 8. sınıf öğrencileri arasında yaşanan zorbalığın farklı değişkenler açısından incelenmesi (Tokat örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okulda yaşanan şiddetin bir boyutu olan zorbalık birçok toplumun olduğu gibi Türk toplumunun temel problemlerinden birisidir. Okulda şiddet söz konusu olduğunda şiddet davranışının en büyük bölümünü zorbalık türü davranışlar oluşturmaktadır. Bu çalışmada ilköğretim okullarında öğrenciler arasında yaşanan zorbalığın boyutları ortaya koyulmaya çalışılacaktır.Çalışmanın amacı, Tokat ilinde İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin, zorba veya kurban olma sıklığını, zorbalığa uğranılan yerleri (mekan olarak), zorbalığın hangi zamanlarda ve kimler tarafından yapıldığını, öğrencilerin zorbalığa uğradıklarında neler yaptıklarını, neler hissettiklerini, kimlere söylediklerini, onlarla kimlerin ilgilendiğini, zorbalığın türlerini, öğrencilerin zorbalık yapıldığını gördüklerinde neler yaptıklarını, zorbalığa yönelik duygularını, zorbalığa ilişkin yaygın bazı görüşlere katılma durumlarını incelemek ve mevcut durumu ortaya koymaktır. Bu amaçla Pişkin (2002) tarafından geliştirilen ?Akran Zorbalığı Anketi? uygulanmıştır. Araştırmaya Tokat İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkezde faaliyet gösteren 28 ilköğretim okulunda 2009?2010 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören rastgele seçilen 602 adet 6, 7, ve 8. sınıf öğrencileri katılmıştır. Elde edilen veriler 15.0 SPSS programında kodlanarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda zorbalıkla ilgili çeşitli değişkenlere ilişkin yüzde ve frekans dağılımları; öğrencilerin cinsiyetleri, zorbalık statüleri, sınıf seviyeleri, aile geliri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler kay kare testi ve tek yönlü anova testi ile incelenerek, ulaşılan bulgular ortaya konulmuştur. As another dimension of violence that can happen at school, the bullying is a problem for Turkish society as it is for other communities. When it comes to the violence at school, the behaviours such as bullying comprise the biggest part of the violent acts. In this research, the size of the bullying among primary school students will be presented.The aim of the research is to present the primary school students' frequency of being a bully or a victim, in Tokat province, the places where the students are exposed to bullying (as location), when and by whom the bullying act is carried out, what the students do when they are exposed to bullying, how they feel, who they inform about the incident, who takes care of them, the types of bullying, how the students feel about bullying, what they do when they witness a bullying act, if they agree with the common ideas about bullying or not. `Peer Pressure Survey`, which is prepared by Pişkin (2002) has been used for this purpose. 602 students chosen randomly, studying at 6, 7 and 8 grades in 2009-2010 schooling year in 28 different primary schools connected with provincial directorate for national education in Tokat province city center has joined this survey. The data obtained has been analyzed being coded in 15.0 SPSS Program. As a result of the analysis, percentage and frequency dissociations about various variables, students? genders, bullying status, grades, the relationship between various variables and family income have been examined by means of chi square test and one way anova test. Finally, these results have been presented as is.
Collections