Ortaöğretim kurumlarında örgüt kültürü (Tokat ili öneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul ortamında yönetici ve öğretmenin ortak hareket etmesini sağlayan temel faktör okul kültürüdür. Kültürün ana öğelerinden değerler ve normlar, okul personelinin ortak hareket etmesini sağlar. Paylaşılan değerler ve normlar ne derece güçlü ise, personelin ortak hareket etme ihtimali o derece artar. Bu araştırmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin okullarındaki örgüt kültürünü algı düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini, Tokat merkez ilçedeki ortaöğretim kurumlarında çalışan 24 yönetici ve 215 öğretmenler oluşturmaktadır. Tarama modeli ile yapılan araştırmada, verilerin toplanmasında, Şişman (1993) tarafından geliştirilen ?Örgüt Kültürü Ölçeği? kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistiklerden ve nonparametrik testlerden faydalanılmıştır.Araştırmanın önemli sonuçlarından bazıları şöyle sıralanabilir: (1) yöneticiler öğretmenlere göre daha yüksek örgüt kültürü algısına sahiptir, (2) öğretmenler örgüt kültürünü oluşturan bir takım uygulama ve durumların okullarında orta düzeyde gerçekleştiğini düşünürken yöneticiler yüksek düzeyde gerçekleştiği düşüncesine sahiptirler, (3) yönetici ve öğretmenlerin örgüt kültürü algıları unvan, cinsiyet, okul türü, eğitim durumu ve alınan hizmetiçi eğitim sayısı değişkenleri açısından önemli farklılık gösterirken; yaş, branş, kıdem ve bulundukları okuldaki çalışma süresine göre farklılık göstermemektedir, (4) kadın yöneticilerin erkeklere göre, güzel sanatlar lisesinde görev yapanların diğer okul türlerinde görev yapanlara göre, yüksekokul ve yüksek lisans mezunlarının lisans mezunlarına göre,11 ve daha fazla hizmetiçi eğitim alanların daha az alanlara göre daha yüksek örgüt kültürü algısına sahip oldukları bulunmuştur. The main factor that enables the administrators and teachers to act together is the culture of the school. Value and norms that are the main elements of culture enable school staff to act together. The more powerful are the shared values and norms the more probable is the possibility of acting together of the staff. In this research it is aimed to determine the perception levels of organizational culture in their schools that the teachers and administrators working in secondary schools have.The sample of the research consists of 24 administrators and 215 teachers working in secondary school in the central district of Tokat. In the research made by Scanning Model developed by Şişman (2003) Organizational Culture Scale was used in collecting data. In the analysis of data it was benefited from descriptive statistic and nonparametric tests.Some important results of the research can be specified as: 1)When compared with teachers, administrators have much more organizational culture perception.2)While teachers think that some applications and cases that compose organizational culture occur in medium level in their schools; administrators think that those are in high-level.3)The perception of organizational culture reflects differences according to the sex, kind of school, title, educational statue and the number of taken inservice training ,but it doesn?t indicate any differences according to the age, branch, seniority and working time at school.4)It was found that when compared; women according to men; people who work in fine arts high schools according to those working in other high schools; graduates of vocational schools and master degrees according to graduates of bachelor?s degree and those who take 11 or more inservice training according to those take fewer than 11 ,have higher perception rate of organizational culture.
Collections