İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel öğrenme profillerinin belirlenmesi ve öğrenme tipleriyle ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıftaki öğrencilerin matematiksel muhakeme becerileri ve uzamsal yeteneklerini inceleyerek, öğrencilerin matematiksel öğrenme profillerini belirlemek; bu alanların öğrenme tipleriyle olan ilişkisini ve öğrencilerin öğrenme tipi becerilerinin matematiksel öğrenme profillerini yordayıcılığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, 2010-2011 Eğitim-Öğretim döneminde, Tokat ili merkez ilçesindeki devlet ilköğretim okullarında öğrenim gören 97 beşinci sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırma, öğrencilerin matematiksel ve uzamsal düşünmeye meyilli olup olmadıklarını ölçmesi veya hangi düzeyde bu yeteneklere sahip olduklarını göstermesi ve öğretmenlerin öğrencilere daha uygun bir matematik eğitimi sağlamasına imkan tanıması bakımından önemlidir.Araştırmada 3 farklı ölçme aracı kullanılmıştır: Birincisi, Vester (1997) tarafından geliştirilen, Ültanır ve Ültanır (2002) tarafından Türkçe'ye uyarlanarak ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin öğrenme tiplerini belirlemeye yönelik hazırlanan ve Erginer (2002)'in doktora tezinde kullanmak için uyarlayıp geliştirdiği, öğrencilerin öğrenme tiplerini belirlemeye yönelik olarak kullanılan ?Öğrenme Tipleri Testi?; ikincisi, araştırmacı tarafından geliştirilen, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerilerini ölçmeye yönelik olarak kullanılan ?Matematiksel Muhakeme Yeteneği Testi?; üçüncüsü de, yine araştırmacı tarafından geliştirilen, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin uzamsal yetenek becerilerini ölçmeye yönelik olarak kullanılan ?Uzamsal Yetenek Testi?dir. Araştırmacı tarafından geliştirilen testlerin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, ilköğretim beşinci sınıf öğrencileri, yaklaşık olarak okuduklarının % 47'sini, işittiklerinin % 40'ını, gördüklerinin % 60'ını, dokunduklarının % 53'ünü hatırlayabildikleri ve bilgi kanallarını kombine olarak kullandıklarında ise bilgiyi akıllarında tutma oranlarının % 64 olarak belirdiği ortaya çıkmıştır. Yani, öğrenciler daha fazla görsel ve dokunsal, daha az işitsel ve okumaya yöneliktir. Öğrencilerin muhakeme becerileri % 57 olarak görülmekteyken, uzamsal becerileri de % 73 olarak belirmektedir. Dolasıyıyla, öğrencilerin uzamsal yetenekleri, matematiksel muhakemeye göre daha ağır basmaktadır.Çalışmada, okuma, görme, işitme, dokunma, kombine, uzamsal, muhakeme becerilerinin tümü için ikili olarak aralarında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuş, sadece muhakeme ve işitme becerileri arasında bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca, okuma, görme, işitme, dokunma ve kombine becerileri içinden sadece görme becerisi, matematiksel muhakeme ve uzamsal yetenek için önemli bir yordayıcıdır.Anahtar Kelimeler: ÖğrenmeTipi, Matematiksel Muhakeme, Uzamsal Yetenek. This research is aimed to determine the mathematical learning profiles of fifth grade students? through examining the mathematical reasoning ability and spatial ability, to find out the relationship between these areas and the learning styles and whether the learning styles of the students are predictives for their mathematical learning profiles. Quantitative method was used within the study. The research was carried out on 97 fifth grade students from the state schools in the center of Tokat in 2010-2011 academic year.The study is important in terms of providing information about whether the students have tendency for the mathematical-spatial thinking or not, or the degree the students have those abilities and helping the teachers to develop a more convenient learning environment for better mathematics education.Three kinds of scales were used throughout the study: First one is ?Learning Styles Inventory? which is developed by Vester (1997), adapted for the fifth grade students by Ültanır&Ültanır (2002) and adapted/developed again with the same model by Erginer (2002); second one is ?Mathematical Reasoning Ability Test? and the third one is ?Spatial Ability Test? developed by the researcher in order to determine the mathematical reasoning abilities and the spatial abilities of the fifth grade students. The validity and reliability tests of the scales were carried out by the researcher.According to the results of the study, the fifth grade students can remember % 47 of what they read, % 40 of what they hear, % 60 of what they see, % 53 of what they touch and % 64 of what they read, hear, see and touch alltogether. This result reveals that the students have high level of visual and kinesthetic memory and low level of auditory and reading memory. The mathematical reasoning ability of the students is about % 57, while the spatial ability of them is about % 73, which leads to the fact that the spatial ability of the students is apparently higher than the mathematical reasoning ability.It was found that there is positive relationships between any two of the visual, auditory, kinesthetic, reading, combined, spatial and reasoning skills of the students except between the reasoning and auitory skills. Moreover, only the visual skill out of the reading, visual, auditory, kinesthetic and combined skills is an important predictive for the spatial and reasoning abilities.Key Words: Learning Styles, Mathematical Reasoning Ability, Spatial Ability.
Collections