İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin küresel çevre sorunlarına yönelik metaforları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin küresel çevre sorunlarına yönelik olarak kullandıkları metaforların tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2010?2011 öğretim yılında, Tokat il merkezindeki sosyo-ekonomik düzeyleri farklı 3 ilköğretim okulunda, 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 432 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırma verileri nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi ile elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak on sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Anket araştırmacı tarafından katılımcılara ulaştırılmış ve anketlerin dönüşümü araştırmacı tarafından sağlanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler Word belgesi olarak bilgisayara işlenmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Veriler ortak başlıklar halinde toplanarak kategoriler haline getirilmiştir. Elde edilen veriler frekans haline dönüştürülerek sayısal bulgular tablolar haline getirilerek yorumlanmıştır.Öğrenciler tarafından üretilen metaforların alt problemler altında düzenlenmiş kategorileri şöyledir: Birinci alt problemin kategorileri ?dünyada meydan gelen değişim?, ?kirlilik?, ?afet?, ?diğer? , ikinci alt problemin kategorileri ?umutsuzluk, tükenme ve üzüntü?, ?kirlilik? , ?sağlık ve zarar?, ?diğer?, üçüncü alt problemin kategorileri ?bozulma?, ?tükenme?, ?diğer?, dördüncü alt problemin kategorileri, ?zarar ve düzensizlik ?, beşinci alt problemin kategorileri ?tükenme? , ?israf?, altıncı alt problemin kategorileri ?tükenme?, ?ölüm?, yedinci alt problemin kategorileri ?tükenme?, ?tüketim?, sekizinci alt problemin kategorileri ?tükenme?, ?önem? dokuzuncu alt problemin kategorileri ?tükenme?, onuncu alt probleminin kategorileri ?tükenme?, ?anlamı olmayan yaşam?, ?diğer? şeklinde belirlenmiştir.Sonuç olarak öğrencilerin, istenilen metaforları üretmekte zorluk yaşadığı ve üretilen metaforlar incelendiğinde de küresel çevre sorunlarının öğrenciler tarafından dünyanın sonunu getiren bir süreç olarak algıladıkları ve sürece neden olarak insanın aç gözlüğü, bilinçsizliği ve duyarsızlığı gösterildiği gözlenmiştir.Bu çalışmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur; bunun yanı sıra farklı kesimlerin küresel çevre sorunlarına yönelik metaforik algıları incelenebilir.Anahtar Kelimeler: Küresel çevre sorunları, İlköğretim, İlköğretim öğrencileri, Öğrenci metaforları, The purpose of this study is to determine what metaphors happened that used by primary 6th, 7th and 8th students for global environmental problems. The four hundred and thirty two students who are studying 6.,7. and 8. classes at three primary school in 2010-2011 that there are differents between their social-economic levels the city centre of Tokat were included in this study.The research datas were achieved through document analysis that is one of the methods of data collection. As data collection instrument, survey form that has ten question was used. The survey form had been arrived to participants and also transformation of survey had been provided by researcher. The datas of obtained from participants were processed to computer as word document. At the end of research, datas were analyzed through content analysis method. Datas were bought to status category by collecting in case of common headline. Transformed into the frequency data obtained from the numerical results are interpreted in form of tables.Metaphors produced by the students had been organized under the categories of sub-problems as follows: The first categories of sub-problems ?changes which occured in world?, ?impurity?, ?disaster?, ?other?; The second categories of sub-problems ?despair, exhaustion and sadness?, ?impurity?, ?health and damage?, ?other?; The third categories of sub-problems ?deterioration?, ?exhaustion?, ?other?; The fourthcategories of sub-problems ?disorder and damage?; The fifth categories of sub-problems ?exhaustion?, ?waste?; The sixth categories of sub-problems ??exhaustion?,?death?; The seventh categories of sub-problems ?exhaustion?, ?consumption?; The eighth categories of sub-problems ?exhaustion
Collections