İlköğretim fen bilgisi derslerinde yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin tutum ve başarılarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Deneysel tasarımda gerçeklestirilen bu arastırmada yaratıcı etkinliklerledesteklenen Fen Bilgisi derslerinin İlkögretim 6. sınıf konularının ögretilmesindeögrencilerin derse yönelik basarı düzeyleri ve tutumları üzerine etkisinin belirlenmesiamaçlanmıstır. Arastırma 2005-2006 Egitim-Ögretim Yılı I. Dönemi'nde 16 haftalıkbir sürede, Balıkesir İli İvrindi İlçesi bir belde ilkögretim okulundagerçeklestirilmistir. Çalısmanın evrenini Balıkesir ili Milli Egitim Bakanlıgı'na baglıilkögretim okullarındaki 6.sınıf ögrencileri, çalısmanın örneklemini ise 2005-2006Egitim-Ögretim Yılı I. Dönemi'nde ögrenim gören altıncı sınıf ögrencilerindensistematik yöntemle seçilen 72 (36 ögrenci deney grubu, 36 ögrenci kontrol grubu)ögrenci olusturmaktadır. Arastırmada veri toplama araçları olarak Fen Bilgisi BasarıTesti (FBT), ögrencilerin yaratıcılık düzeylerini belirlemek amacıyla IraksakHissetme Alıstırması (IHA) ve Fen Bilgisi dersine yönelik tutum belirlemek için FenBilgisine Yönelik Tutum Ölçegi (FTÖ) kullanılmıstır. Arastırmada dönem boyuncaders dısı etkinligi olarak deney grubundaki ögrencilerden hücre, iskelet sistemi,sindirim sistemi ve dolasım sistemi konularıyla ilgili yaratıcı etkinlikler (hikaye,masal, siir, poster, resim, model v.s.) yapmaları istenmistir. Uygulama sonunda hemdeney grubuna hem de kontrol grubuna FBT ve FTÖ son-test olarak tekraruygulanmıstır. Elde edilen veriler t-testi ve Pearson korelasyonu çıkarımsal istatistikteknikleriyle analiz edilmistir. Ayrıca, deney grubu ögrencilerinin yaratıcıetkinliklere iliskin görüslerine de betimsel olarak yer verilmektedir.Elde edilen bulgular yaratıcı etkinliklerle desteklenen Fen Bilgisi derslerininyapıldıgı deney grubu ögrencilerinin toplam basarı ve tutum puanlarının kontrolgrubu ögrencilerininkine göre daha yüksek ve anlamlı düzeyde farklılık gösterdigisonucunu ortaya koymaktadır.Anahtar Sözcükler: Fen Ögretimi, Yaratıcı Etkinlikler, Hücre, İskelet Sistemi,Sindirim Sistemi, Dolasım Sistemi. With this research determination of the effects of teaching the subjects of 6thgrade science lessons in primary school with creative activities on students? successand attitudes were aimed.The research was applied in a small town primary school in vrindi town inBalıkesir city for nearly sixteen weeks in the first term of the educational year of2005-2006. 6 th Grade students of a public primary school constitute the populationof the study. The sample of the study consists of 72 students (36 experimental group,36 control group) which were chosen systematically in the first term of theeducational year of 2005-2006. In this research as data collection instrumentsScience Achievement Test (SAT) and in order to determine the creativity of thestudents Divergent Feeling Exercise (DFE) were used. In the beginning of the studySAT was administered as the pre-test. In the research the students in theexperimental group were asked to do creative activities (stories, fairy tales, poems,posters, pictures, models, etc.) about the subjects Cell, Skeleton, Digestion andCirculation systems. After the completion of the creative activities the achievementtest was re-administered to both the experimental and control groups as the post-test.Possessed data were analysed by the t-test and Pearson correlation statisticaltechniques. Moreover, the opinions of the experimental group were given in theresearch descriptively.From the data obtained; SAT scores and attitude levels of the experimentalgroup which had done creative activities found to be statistically significantly higherthan that of control group.KEY WORDS: Science Education, Creative Activities, Cell, Skeleton System,Digestion System, Circulatory System.
Collections