Tokat il merkezinde görev yapan öğretmenlerin temel yaşam desteği eğitimi öncesi, sonrası ve 6 ay sonrası bilgi düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Hastane dışı kardiyak arrest olgularında sağ kalım oranını etkileyen en önemli faktör, olay yerinde başlatılmış olan temel yaşam desteği (TYD) uygulamalarıdır. Bunu sağlamak için de halkı TYD konusunda eğitmek, bilgi ve pratik uygulamalarını geliştirmek gerekmektedir. Çalışmamızda öğretmenlerin TYD konusunda bilgi düzeylerini ve bunu etkileyen faktörleri saptamak, eğitim sonrası yapılan değerlendirmeler ile de eğitimin kısa ve uzun dönemdeki etkilerini öğrenmek amaçlandı. Materyal ve Metot: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın örneklemini Tokat il merkezinde görev yapan 134 öğretmen oluşturdu. Öğretmenlere yetişkin, çocuk ve bebek uygulama mankenleri kullanılarak TYD eğitimi verildi. Veriler, kişisel bilgi formu ve 10 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan çalışma formu ile toplandı. Eğitim öncesinde, eğitimden hemen sonra ve eğitimden 6 ay sonra olmak üzere toplam 3 ölçüm yapıldı. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama±standart sapma, yüzdelik dağılımlar, t-testi ve Anova testi kullanıldı, p<0.05 anlamlı kabul edildi.Bulgular: Çalışmaya 80'i erkek, 54'ü kadın ve yaş ortalaması 34,47 olan toplam 134 öğretmen katıldı. Katılımcıların büyük çoğunluğunun (%85,1) daha önce TYD eğitimi almadığı belirlendi. Öğretmenlerin eğitim öncesinde TYD bilgi düzeylerinde önemli eksikliklerin olduğu, verilen eğitim sonrasında TYD bilgi düzeylerinde eğitim öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı artışın olduğu tespit edildi. Eğitim sonrası 6. ayda ise TYD bilgi düzeylerinde, eğitim sonrası puanlara göre anlamlı azalma olmasına rağmen, eğitim öncesi puanlara göre anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edildi (sırasıyla 48,95±14,44; 83,95±13,06; 62,5±11,02). Öğretmenlerin `yaş, cinsiyet, eğitim durumu, görev yaptığı okul, hizmet yılı, kurumundaki görevi, daha önce TYD eğitimi alma ve uygulama` durumları TYD genel test puanları üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadı (p>0,05).Sonuç: TYD konusunda farkındalık yaratmak ve toplumun bilinçlendirilmesi adına öğretmenlere ve diğer halktan kurtarıcı kişilere verilecek TYD eğitimine ihtiyaç vardır. Bilgilerin güncel tutulabilmesi için belirli aralıklarla TYD eğitiminin verilmesi gerekmektedir. Background and Purpose: The most important factor affecting the survival rate in out-of-hospital cardiac arrest, is basic life support (BLS) initiated at the scene. In order to maintain this proportion, it is necessary to educate people about BLS and to improve their knowledge on the issue while introducing them to practical applications. In our study, it was aimed to determine the knowledge levels of teachers about BLS and the factors affecting them, along with detecting the short and long term effects of education with the evaluations made after the training.Materials and Methods: This descriptive study's sample consisted of 134 teachers working in Tokat province. Teachers were educated on BLS using adult, child and infant CPR manikins. The data was collected with a personal information form and a study form consisting of 10 multiple choice questions. A total of 3 measurements were made; before, immediately after and 6 months after the training. The mean ± standard deviation, percentage distributions, T-test and Anova test were used; p<0.05 was considered significant.Findings: A total of 134 teachers participated in the study; 80 male, 54 female and of 34.47 average age. The results indicated that the vast majority of participants (85.1%) did not have previous training in BLS. It was determined that the teachers had considerable deficiencies in their level of BLS knowledge before the training and a statistically significant increase was observed in their level of BLS knowledge after the training compared to before the education. At the 6th month after the training, the level of BLS knowledge was found to be significantly higher than the pre-training scores (48.95 ± 14.44; 83.95 ± 13.06; 62.5± 11.02). Teachers' age, gender, education status, school, year of service, duty at the institution, previous education and implementation of BLS did not make a significant difference on BLS general test scores (p> 0.05).Conclusion: There is a need for the training of BLS, which will be given to teachers and other saviors among the people, with the intention of raising awareness about BLS and informing society. In order to keep the information up to date, it is necessary to provide BLS training at certain intervals.
Collections