Problem çözme etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili başarı, tutum ve üstbiliş becerilerinin gelişimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ilköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde yer alan basınç konusuna yönelik olarak tasarlanan ve uygulanan problem çözme etkinliklerinin öğrencilerin başarısına, fene, problem çözmeye ve üstbiliş beceriler geliştirmeye karşı tutumlarına olan etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada, ön test-son test yarı deneysel araştırma dizaynı kullanılmıştır. Araştırma, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında, dört deney grubu ve beş kontrol grubu ile yürütülmüştür. 116 deney ve 153 kontrol grubunda olmak üzere toplam 269 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere problem çözme çalışmalarında hazırlanan problem çözme etkinlikleri destekli öğretim yapılmıştır. Veriler, başarı testi, fene, problem çözmeye ve üstbiliş beceriler geliştirmeye karşı tutum anketleri ve görüşmeler ile toplanmış, hem nitel hem de nicel olarak analiz edilmiştir.Elde edilen sonuçlar, deney grubunda gerçekleştirilen problem çözme etkinliklerinin öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirdiğini göstermiştir. Basınç başarı ve tutum anketlerinin son test puanlarında, deney ve kontrol grupları arasında, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmuştur. Ayrıca problem çözme becerileri kazanç puanlarındaki artış, deney grubunda daha fazladır. Sontestte, kontrol grubu tüm hata kategorilerinde deney grubuna göre iki kat fazla hata yapmıştır. Kullanılan cümlelere baktığımızda deney grubu daha çok sonucu belirtmek ve yorumlamak, verilenler ve problemdeki olayı betimlemek ile ilgili cümlelere önem verirken, kontrol grubu büyük oranda sonucu belirtmekle ilgili cümleler kurmaktadır. Deney grubu problem çözümlerinde; gözlem yapma, düzenleme, değerlendirme ve planlama gibi üstbiliş becerileri kontrol grubu öğrencilerine göre daha sık ve bilinçli olarak yerine getirmiştir.Bu araştırmada ortaya konulan problem çözme modelinin, öğrencilerin başarılarına, fene ve problem çözmeye karşı tutumlarına ve üstbiliş beceriler geliştirmelerine olumlu katkılarından dolayı, bu modelin öğretmenler, ders kitabı ve program yazarları tarafından kullanılması yapılan önemli önerilerdendir. In this study, the determination of the effects of a problem solving activities designed and applied on the problem solving skills and changes of the 7th grade students? science achievement, attitude of science, problem solving and developing metacognitive skills on one of the physics topics ?pressure? has been aimed. The pre/post-test quasi experimental research model was used in the study. The research was conducted with four experimental group and five control groups in 2006-2007 academic years. Totally 269 7th grade students, 116 in experimental groups, 153 control groups, participated in this research. In the experimental groups, students solved the problems using the prepared problem solving activities. A pressure achievement test, attitude questionnaires towards science and problem solving and metacognitive skills questionnaire were used to collect data in the research. The collected data have been analyzed both quantitatively and qualitatively.The results obtained from the post achievement test and questionnaires have shown that problem solving activities carried out in the experimental groups improve the students? problem solving skills. There was a statistically significant difference on achievement and attitude questionnaires in the post tests between the experimental groups and the control groups, in favour of the experimental groups. Problem solving activities in the experimental groups served to increase their problem solving skill scores more than the control group which was supported gain scores between pre and post test. In a review of research on errors occurred the post test, it indicates that in all error categories, control groups errors are twice as much as the experimental groups errors. In a review of sentences used, experimental groups point out the importance of determination and of verification the solution, givens and representation of the event in the problem mostly, whereas control groups tend to use sentences about determination of the solution. During the problem solving, the experimental groups carry out the metacognitive skills such as monitoring, regulating, assessing and planning more frequently and consciously than the control group.Because of positive contribution on achievement, attitudes and metacognitive skills, we suggest that teachers, textbook and program authors can use problem solving model applied in this research.
Collections