İlköğretim programlarında barış eğitimi ve barış eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim birinci ve ikinci kademe yer alan bazı ders programlarının kazanımlar, kavramlar, beceriler ve değerler açısından barış eğitimini ne ölçüde desteklediği saptanmaya çalışılmıştır. Bunun yanında ilköğretim programlarının barış eğitimi yeterliliği konusunda ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur.Araştırmanın modeli betimsel tarama modelidir. Programların incelenmesi için dokümantasyon tekniği kullanılmıştır. Belirlenen derslerin programları temin edilmiş ve programlar birinci kademe derslerine ait olanlar ile ikinci kademe derslerine ait olanlar olmak üzere tasnif edilmiştir. Daha sonra bu dersler kazanımlar, kavramlar, beceriler ve değerler açısından barış eğitiminin içerik ve kapsamına göre incelenmiştir. Öğretmenlerin görüşlerinin belirlenebilmesi için ise veri toplama aracı anket tekniği kullanılmıştır. Derecelendirilmiş ve açık uçlu sorulardan oluşan anketten elde veriler SPSS 17.0 programı ile analiz edilmiştir.Verilerin analizi sonucunda ortaya çıkan sonuçlara göre ilköğretimde yer alan derslerden hemen hepsi barış eğitimini belli ölçüde desteklemektedir. En çok destekleyen ders ise ikinci kademede yer alan Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersidir. Bu dersi yine ikinci kademede yer alan Düşünme Eğitimi ve Sosyal Bilgiler dersleri izlemektedir. Barış eğitiminin içerik ve kapsamıyla en az uyuşan derslerin ise ilköğretim birinci ve ikinci kademede yer alan Fen ve Teknoloji dersi ile yine her iki kademede de yer alan Türkçe dersi olduğu tespit edilmiştir. Bu dersleri TC İnkılâp tarihi dersi izlemektedir.Anket verilerinin analizi ile ortaya çıkan sonuçlara göre ise öğretmenler; barış eğitimiyle ilgili temaların, becerilerin, değerlerin, tutumların ve barış eğitiminin temel ilkelerinin ilköğretim programlarında kısmen bulunduğunu belirtmişlerdir. Programların incelenmesi ile ortaya çıkan sonuçlar ile öğretmenlerin görüşlerinin büyük ölçüde uyuştuğu görülmektedir. Hali hazırdaki ilköğretim programları barış eğitiminin içerik ve kapsamına uygun olarak zenginleştirilip genişletilebilir. In this study, some courses in elementary school programs in the first and second grades? acquisitions, concepts, skills and values for the extent they tried to determine what to do with peace education. In addition, administrators and teachers who work in primary education programs have been consulted about the adequacy of the peace.Descriptive research model was used in tihs study. Documentation Technique was used to examine for the research programs. Programs have been supplying the specified courses and programs with those from the first grade classes, including those of the second classes. Then the acquisitions in these courses, concepts, skills and values in terms of content and scope of peace education are discussed as a whole. For determining the views of administrators and teachers , survey technique was used to collect data. The data obtained with the Windows software program SPSS 17.0.According to the results of analysis, peace education in primary education is supported almost all of the courses. The second stage is the most supportive course for Citizenship and Democracy Education Course. Moreover this course followed by Education and Social Studies classes in the second grade. Peace education?s content and scope are follewed at the very least in the primary schools? first and second grade in Science and Technology and Turkish Courses. These courses are followed by TC Revulation History.According to the results of the survey, the data revealed by the analysis of the teachers, the themes related to peace education, skills, values, attitudes, and the basic principles of peace education programs in elementary school are involved in classes partially. Programs and teachers' views of the findings of the study are largely matched with the research. Elementary school programs should be enriched according to peace education content and context.
Collections