Ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme, cinsiyetçilik, öznel iyi oluş: Üniversite öğrencileri üzerine bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme, cinsiyetçilik ve öznel iyi oluş düzeylerinin maruz kalınan negatif ayrımcılık, yapılan negatif ayrımcılık, cinsiyet ve politik görüşlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Araştırmanın evreni, Türkiye'de 2012 yılında öğrenim görmekte olan tüm üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu ise, orta Karadeniz bölgesinde yer alan bir üniversite yerleşkesinde 3 fakültede (Eğitim Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi) öğrenim gören 606, 1. 2. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır.Araştırmada, kişisel bilgi formunun yanı sıra; öğrencilerin öznel iyi oluş düzeylerini belirlemek amacıyla `Pozitif ve Negatif Duygu Durum Ölçeği` ve `Yaşam doyumu Ölçeği`, cinsiyetçi tutumlarını ölçmek amacıyla `Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği`, kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla `Ailede Kadına Yönelik Şiddeti Meşru Görme Ölçeği`, son olarak uzman görüşü alınarak geliştirilmiş öğrencilerin pozitif-negatif ayrımcılığa maruz kalma-maruz bırakma durumları ve derecelerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen anket soruları kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise İndependent-Samples T Testi, One Way Anova ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı yöntemlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin `Öznel iyi oluş` düzeyleri, cinsiyetlerine ve politik görüşlerine göre anlamlı derecede farklılık göstermemekte iken negatif cinsiyet ayrımcılığına maruz kalma durumuna ve negatif cinsiyet ayrımcılığı yapma durumuna göre anlamlı derecede farklılıklar gösterdiği bulunmuştur. Aynı zamanda üniversite öğrencilerinin `Ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme` düzeyleri arasında cinsiyet, politik görüş, negatif cinsiyet ayrımcılığına maruz kalma durumuna ve negatif cinsiyet ayrımcılığı yapma durumuna göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin cinsiyetçi tutumlarının cinsiyet, politik görüş, negatif cinsiyet ayrımcılığına maruz kalma durumuna ve negatif cinsiyet ayrımcılığı yapma durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Son olarak öznel iyi oluş, ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme ve cinsiyetçilik arasındaki ilişkinin ortaya konması amacıyla yapılan Pearson Momentler Korelasyon Analizi sonucuna göre; öznel iyi oluş ile cinsiyetçilik ve ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme arasında negatif yönde, cinsiyetçilik ve ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Boyutlar arasındaki en güçlü ilişki ailede kadına yönelik şiddeti meşru görme toplam puanları ile öznel iyi oluş arasındaki negatif ilişkidir. En düşük ilişki ise öznel iyi oluş ve korumacı cinsiyetçilik arasındaki negatif ilişkidir. Anahtar Kelimeler: Negatif Ayrımcılık, Cinsiyetçilik, Kadına Yönelik Şiddet, İyi Oluş. The study aims to examine undergraduate students' justification of violence against women in the family, sexism and level of well-being based on experienced negative discrimination, imposed negative discrimination, gender and political views and to determine whether their views become different or not. The sampling consists of all university students in 2012, in Turkey. The working group of the study includes 606 students from all grades in three faculties (Educational Sciences, Science-Literature and Economic and Administrative Sciences) situated in a university campus in the Middle of Black Sea Region. In this study, a personal information report was used to obtain necessary characteristics of the sample. `Positive and Negative Emotions Scale` was used to determine the level of subjective well-being of the participants and `A Scale for Satisfaction With Life` was used as well. In order to measure the sexist attitudes of the participants, `A Scale for Ambivalent Sexism` was used. To determine the attitudes towards violence against women, `Justification of Violence Against Women Scale` was used. Lastly, to determine the extent of participants' positive-negative discrimination experience and exposure to discrimination an author-developed questionnaire based on experts' views was administered. Independent-Samples t Test, One-way ANOVA and Pearson's Moments Multiplication Correlation Coefficients were used in data analysis. The findings suggested that the undergraduate students didn't have a significant difference with their level of subjective well-being, gender and political views while there is a significant difference in terms of negative gender discrimination experience and imposing negative gender discrimination. Moreover, there were significant differences between the undergraduate students' level of justification of domestic violence in terms of their gender, political views, negative gender discrimination experience and imposing negative gender discrimination. It was also found out that the undergraduate students' sexist attitudes differences in relation to gender, political views, negative gender discrimination experience and imposing gender discrimination. Pearson moments correlations analysis carried out to determine the relationship between subjective well-being, justification of violence against women in the family and sexism revealed that subjective well-being, sexism and justification of violence against women in the family had significant negative correlations between them and significant positive correlations between sexism and justification of violence against women in the family. The most powerful correlation between all these dimensions was the negative between subjective well-being and total score of justification of violence against women in the family. The weakest correlation was the negative one between subjective well-being and benevolent sexism. Keywords: Negative Discrimination, Sexism, Violence Against Women, Subjective Well-Being.
Collections