İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri: Bir ölçek geliştirme çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir ülkenin gelişmişliği o ülkenin sahip olduğu eğitimin kalitesiyle yakından ilişkilidir. Bu doğrultuda bir ülkenin eğitim kalitesinin geliştirilmesi bir ölçüde öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin belirlenmesi ve geliştirilmesine bağlıdır. Bu çalışmada; ilk, orta ve lise düzeyi okullarda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterlik düzeylerini ölçmek üzere kullanılacak geçerli ve güvenilir bir araç geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, ilgili literatür taraması ve İngilizce öğretmenlerinden elde edilen bilgiler doğrultusunda, ilgili yeterliği ölçmek amacıyla yazılan pozitif yönlü denemelik 80 madde, öncelikle alan uzmanlarının görüşüne sunulmuş, daha sonra istenilen düzenlemeler yapılmak suretiyle, seçilen 60 maddeden oluşan deneme formu hazırlanmıştır.Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen ve 60 maddeden oluşan 5'li Likert tipi ölçek (1.hiçbir zamandan-5.her zaman'a kadar) ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılı 1. Döneminde Tokat İl ve İlçelerindeki ilkokul, ortaokul ve Liselerde görev yapan 426 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma grubuna en az kaç kişinin alınacağı, evrenin bilindiği durumlarda kullanılan örneklem hesaplama formülü (n= N t2pq / d2 (N-1) + t2pq ) ile hesaplanmıştır. Buna göre en az 202 öğretmenin araştırma grubuna alınmasına karar verilmiştir. Sonuç olarak evreni temsil edebilecek Tokat ili ilk, orta ve lise kurumlarında görev yapan 426 ingilizce öğretmenine ölçekler dağıtılmış ve geri dönen 211 tane ölçekten inceleme sonrası 206'sının bu çalışmanın araştırma grubuna alınmasına karar verilmiştir. Elde edilen veriler ölçek geliştirme sürecinin adımlarına uygun olarak SPSS 15. programı ile analiz edilmiştir. Yapı geçerliğine kanıt olarak faktör analizi (açımlayıcı faktör analizi), madde-toplam korelasyonuna dayalı madde analizi ve alt-üst grup ortalamaları farkına dayalı madde analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizine göre ölçeğin deneme formunda yer alan 60 madde varimax dik eksen döndürme sonucunda 28 maddeye indirgenmiştir. Ölçek 28 maddeden oluşan 5 faktörlü bir yapı göstermiştir. Madde-toplam korelasyonlarının 0.48 ile 0.74 oranında değiştiği saptanmıştır. Madde-toplam korelasyonuna dayalı madde analizi ve alt-üst grup ortalamaları farkına dayalı madde analizi sonucunda deneme uygulamasına tabi tutulan tüm maddelerin nihai ölçekte yer alabilir nitelikte olduğu görülmüştür. Ölçeğin nihai formu 28 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin birinci faktörü `Alan Bilgisi Yeterliği`, ikinci faktörü `Pedagojik Alan Yeterliği` üçüncü faktörü `Değerlendirme Yeterliği` ana başlığı altında `Genel Değerlendirme Yeterliği`, dördüncü faktörü `Özel Değerlendirme Yeterliği` ve beşinci faktörü `İngilizce Dil Becerilerini Değerlendirme Yeterliği` biçiminde isimlendirilmiştir.Ölçeğin bütününe ait Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0.95, alt boyutlara ilişkin iç tutarlılık güvenirlik katsayıları ise birinci faktörden beşinci faktöre doğru sırasıyla 0.90, 0.82, 0.87, 0.89 ve 0.93'tür. Ölçeğin geçerliği için öncelikle uzman kanısına başvurulmuş ve ölçek kapsamında yer alan maddelerin ölçekle ölçülmek istenen özellikleri ölçebilecek düzeyde olduğuna ilişkin ilk bulgular elde edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve ölçeğin beş faktörlü bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin iç ölçüte dayalı geçerliği ise alt-üst grup ortalamaları farkına dayalı t-testi ile test edilmiş ve yapılan analiz sonucunda ölçeğin ölçülmeye çalışılan özelliğe sahip olanlar ile olmayanları ayırabildiği sonucuna ulaşılmıştır.Sonuç olarak İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterliklerini ölçebilecek, toplam 5 alt boyut ve 28 maddeden oluşan, geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir ölçek elde edilmiştir.Anahtar Sözcükler: İngilizce Yabancı Dil Öğretmenleri, Mesleki Yeterlik, Öğretmen Yeterlikleri, İlk, Orta ve Lise İngilizce Eğitimi The development of a country is closely related to the quality of education it has. In this respect, the development of a country's quality of education depends on, to a degree, identification and development of professional competence of teachers. In this study, it is attempted to develop a valid and reliable tool to be used to measure professional competency levels of English teachers working at elementary, secondary and high schools. For this purpose, based on the relevant literature review and the information obtained from the english teachers, 80 items with positive trials was presented primarily on the opinion of experts in the field and then by making the required arrangements, the trial form consisting of selected 60 items (from 1= never to 5= always) was prepared to measure the relevant competencies.The research group consists of 426 English teachers working at elementary, secondary and high schools in Tokat province and districts in the first term of 2013-2014 academic year. How many people will have to betaken for research group was calculated by the formula for the calculating sample (n= N t2pq / d2 (N-1) + t2pq ) used in cases when the universe is known. Accordingly, it was decided to take 202 teachers to the research group. As a result, 206 English teachers working at elementary, secondary and high schools in the center of Tokat and that can represent the universe constitute the research group of this study. The data were analyzed with SPSS 15. Software in accordance with the steps of the scale development process. Factor analysis (explanatory factor analysis), item analysis based on item-total correlations and item analysis based on the differences in bottom-up group averages were performed as evidence for the structure validity. According to the explanatory factor analysis, 60 items of the scale in the form of trial was reduced to 28 items as a result of varimax rotation axis. The scale showed five-factor stracture consisting of 28 items. Item-total correlations were found that the rate of change of 0.74 with 0.48. As a result of item analysis based on item-totals correlations and item analyis based on the differences in bottom-up group averages, all the items subjected to trial application were found to be capable of being located in the scale. The final form of the scale consists of 28 items. The factors of the scale were named for the first factor as `Content Knowledge Competency`, for the second factor as `Pedagogical Content Competency`, under the heading `Assessment Competency` for the third factor as `General Assessment Competency`, for the forth factor as `Special Assessment Competency` and for the fifth factor as `English Language Skills Assessment Competency`.Cronbach alpha internal consistency reliability coefficient belongs to the whole scale was 0.95 and internal consistency reliability coefficent related to the subscales from the first factor to the fifth factor were respectively 0.90, 0.82, 0.87, 0.89 and 0.93. For validity of the scale, primarily it was consulted by the experts and the initial findings were found which showed the items were at the level of to be able to measure the desired properties which were wanted to be measured within the scobe of the scale. The structure validity of the scale was tested with the explanatory factor analysis and it was found that the scale has a structure of five-factor. The internal based validity of the scale was tested with t-test based on the differences in bottom-up group averages and as a result of the anaysis it was concluded that the scale was be able to seperate the ones who have the desired properties which were tried to be measured by the scale from the others who don't have.As a result, a reliable and valid scale consisting of five subscales and 28 items was obtained to be able to measure professional competencies of English teachers.Key words: English Language Teachers, Professional Competencies, Teacher Competencies, English Education at Elementary, Secondary and High Schools
Collections