Okul yöneticilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile yönetsel yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Nevşehir ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin tüm alt boyutlarda duygusal zekâ düzeyleri ile tüm alt boyutlarda yönetsel yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çalışma ilişkisel tarama modelinde Nevşehir ili örneği olarak gerçekleştirilmiştir. Nevşehir ilinde görev yapan 485 okul yöneticisi bu araştırmanın evreninin oluşturmaktadır. Kolay örnekleme yoluyla ulaşılan 261 yönetici çalışma kapsamına alınmıştır. Duygusal zekâ ve yönetsel yeterlik veri toplama araçları kullanılarak yöneticilerin kendi algılarına göre duygusal zekâ ve yönetsel yeterlik düzeyleri test edilmiştir. Toplanan verilerin analizinde ANOVA, Regresyon, Kruskal-Wallis H ve Mann Whitney-U analizleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin tüm alt boyutlarda duygusal zekâ düzeyleri tüm alt boyutlarda yönetsel yeterlik düzeylerini anlamlı şekilde yordamaktadır. Başka bir ifadeyle, okul yöneticilerinin duygusal zekâ düzeyleri arttıkça yönetsel yeterlik düzeyleri de artmaktadır. Buna sonuca göre, okul yöneticilerinin atanmasında duygusal zekâ davranışları bir ölçüt olabilir ve okul yöneticilerine duygusal zekâ davranışlarını içeren eğitim programları düzenlenebilir. Yöneticilerin duygusal tüm boyutlarda zekâ düzeyleri ve tüm boyutlarda yönetsel yeterlik düzeyleri cinsiyet, yaş ve yöneticilikte çalışma süresi gibi değişkenlere göre anlamlı şeklide farklılaşmamaktadır. Buna karşın okul yöneticilerinin kaynak yönetimi; okul aile ve toplum ilişkileri ve öğrencilerin yönetimi alt boyutlarında yönetsel yeterlik düzeyleri eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır.Anahtar Kelimeler:Duygusal zekâ, yönetsel yeterlik, okul yöneticisi The aim of current study is to examine the relationship between school principals' emotional intelligence and managerial competence levels in all dimensions. This study was carried out in relational survey model as the case of Nevşehir. The population of this study consists of 485 school principals in charge in Nevşehir. 261 school principals were chosen according to convenience sampling method. The principals' self-perception of their emotional intelligence and managerial competence levels were tested by using emotional intelligence and managerial competence scales. ANOVA, Regression, Kruskal-Wallis H and Mann Whitney-U tests have been used in the analysis of the data obtained. The findings show that principals' emotional intelligence levels in all dimensions can predict their managerial competence levels in all dimensions. In other words, as the school principals' level of emotional intelligence increase, their managerial competency levels increase, too. Accordingly, emotional intelligence behaviours can be criterion in the appointment of school principals and emotional intelligence training programs can be held. Gender, age, and working duration in the school management does not have a statistically significant effect on principals' emotional intelligence levels and managerial competency levels in all dimensions. On the contrary, education level has a statistically significant effect on principals' managerial competency levels in the dimensions of resource management; school, family and society relationship and management of students.Key Words:Emotional intelligence, managerial competence, school principal
Collections