Ortaöğretim öğretmenlerinin yansıtıcı uygulama düzeyleri ile öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile ortaöğretim öğretmenlerinin yansıtıcı uygulama düzeyleri ile öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda öğretmenlerin yansıtıcı uygulama düzeyleri, öğrencilerin yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri belirlenmiş, iki beceri arasında karşılaştırmalar yapılmış, ayrıca öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenlere göre farklılık gösterme durumu tespit edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Tokat Atatürk Anadolu Lisesinde öğrenim gören 9, 10, 11 ve 12. sınıf seviyelerinden ikişer şube ve bu şubelerde ders vermekte olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma deseni nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntem desenlerinden biri olan yakınsayan paralel desene göre tasarlanmıştır. Öğretmenlerin yansıtıcı uygulama düzeyinin tespit edilmesi amacıyla araştırmacı tarafından 11 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış 'Yansıtıcı Uygulama Formu', öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerini ölçmek için ise Ersözlü ve Maviş (2014) tarafından geliştirilen ''Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği' (YDBÖ)' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yansıtıcı uygulama seviyelerinin düşük, orta ve yüksek düzeylerde değiştiği, öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerinin ise orta ve yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Genel ortalamaya bakıldığında öğrencilerin yansıtıcı düşünme beceri düzeyi yüksektir. Karşılaştırmalar yapıldığında öğretmenlerin yansıtıcı uygulama düzeyleri ile öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerileri arasında farklılıklar olabileceği belirlenmiştir. Öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerileri cinsiyet ve sınıf seviyesine göre farklılık göstermemekte iken yaşa göre 15 yaş grubu ile diğer yaş grupları arasında 15 yaş grubu lehine anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir.Sonuçlar ışığında, öğretmenlerin yansıtıcı uygulama düzeylerini yükseltmeye yönelik çalışmaların yapılması, öğrencilerin yansıtıcı düşünme beceri düzeylerinin yüksek seviyede kalması için eğitim programlarına ve ders kitaplarına yansıtıcı düşünmeyi geliştirici aktivitelerin yerleştirilmesi, öğrenci-öğrenci, öğretmen-öğrenci ve öğretmen-öğretmen iletişimini sağlayacak faaliyetlerin yapılması ve farklı öğretim seviyelerinde yansıtıcı uygulama ve yansıtıcı düşünme becerilerini ölçen araştırmaların yapılması öneriler arasında yer almıştır.Anahtar kelimeler: Yansıtıcı düşünme becerisi, yansıtıcı uygulama, ortaöğretim öğretmenleri, ortaöğretim öğrencileri The purpose of this research was to compare high school teachers' reflective practice level and their students' reflective thinking skills. In line with this main purpose, teachers' reflective practice level, students' reflective thinking skills level were identified and reflective thinking level of students was examined in terms of some variables like their gender, grade and age.The sample of the study consisted of selected two groups from 9th, 10th, 11th and 12th graders and their teachers from Tokat Atatürk Anatolian High School. The research was designed according to convergent (parallel/concurrent) design which was one of mixed method designs, a combination of quantitative and qualitative research methods. As data collection tool, 'Reflective Practice Form' including 11 semi-structured questions was used for the determination of teachers' reflective practice level and 'Reflective Thinking Skills Scale' (RTTS) developed by Ersozlu and Maviş (2014) was used to measure the students' reflective thinking skill level. The results of the study showed that teachers' reflective practice level changed from low to medium and high. Students reflective thinking skills were identified as medium and high. Overall average showed that students' reflective thinking skill level was high. Comparisons indicated that there could be some differences between teachers' reflective practice level and students' reflective thinking skills. No significant difference between gender and grade were found in the research. However, 15 year-old student group had higher level of reflective thinking skills than the other age groups.In the light of research results, it could be said that studies should be conducted to increase the level of teachers' reflective practice level, activities developing students reflective thinking skill level should be placed in curriculum and textbooks, different activities should be placed for student-student, student-teacher and teacher-teacher interaction. Other than these, it could be useful to conduct researches measuring the different level of teachers' reflective practice level and students' reflective thinking skill level.Keywords: Reflective thinking skill, reflective practice, high school teachers, high school students .
Collections