Müzik öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile öz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ve öz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubunu Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Harran Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü (GSEB) Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2012-2013 eğitim-öğretim döneminde öğrenim gören toplam 440 müzik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda müzik öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıklarını saptamak için Üstbilişsel Farkındalık Envanterinden (Metacognitive Awareness Inventory), öz-yeterlik düzeylerini saptamak için Genel Öz-yeterlik Ölçeğinden ve ayrıca demografik özellikleri ile ilgili bilgi toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formundan yararlanılmıştır. Elde edilen veriler `Pearson Çarpım Momentler Korelâsyon Katsayısı`, `Tek Faktörlü Anova` ve `İlişkisiz Grup t Testi` ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda müzik öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile öz-yeterlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak müzik öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ve öz-yeterlik düzeyleri ile bazı demografik değişkenler (mezun olduğu okul türü, sınıf, anne-baba öğrenim durumu, kardeş sayısı, başarı durumu) arasında anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Müzik eğitimi, Müzik Öğretmeni Adayları, ÜstbiliĢsel Farkındalık, Özyeterlik In order to study the correlation between metacognitive awareness and self-efficacylevels of music teacher candidates, an inquiry has been held. For the realisation of this inquiry there has been formed a working group composed by 440 music teacher candidates in all. These candidates were being teached in the period 2012-2013 at the following institutions: Gaziosmanpaşa University, Faculty of Education; Mehmet Akif Ersoy University, Faculty of Education; Balıkesir University, Faculty of Education of Necatibey; Necmettin Erbakan University, Faculty of Education of Ahmet Keleşoğlu; İnönü University, Faculty of Education; Harran University, Faculty of Education and finally Pamukkale University, Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Main branche of science of music education. In extension of the main goal of the inquiry the Metacognitive Awareness Inventory has been utilised in order to find the metacognitive awareness of the music teacher candidates, as the General Self-efficacy Scale has been utilised as well to find their self-efficacy levels. Additionally the personal information formular has been utilised too. This is developed by the researcher in order to collect information about the demografic marks of the music teacher candidates. The collected data are evaluated with 'Pearson product-moment correlation coefficient', 'ANOVA with a single factor' and 'Independent Samples t Test'. At the end of the study there has been found that there is a meaningfull correlation between the metacognitive awareness of the music teacher candidates and their self-efficacy levels. Additionally there also has been found meaningfull differences between the metacognitive awareness of the music teacher candidates, their self-efficacy levels and the variables within their demografic marks (such as the completed kind of school, social class, parental education level, number of brothers and sisters, succes situation).Key Words: Music Education, Music Teacher Candidates, Metacognitive Awareness,Self-Efficacy.
Collections