Öğretmen adaylarının özerk öğrenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının amacı öğretmen adaylarının özerk öğrenme düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu bağlamda öğretmen adaylarının özerk öğrenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediği, genel not ortalamaları ile arasında bir ilişki olup olmadığı ve akademik öz-yeterlik ve akademik motivasyon değişkenlerinin özerk öğrenmenin önemli bir yordayıcısı olup olmadığı araştırılmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın çalışma evrenini Orta Karadeniz Bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde 2014-2015 eğitim-öğretim yılının Güz döneminde öğrenim gören iki, üç ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma evreni ulaşılabilir olduğu için örneklem alınmamış ve toplam 776 katılımcıdan alınan veriler çözümlemelerde kullanılmıştır. Araştırma da `Kişisel Bilgi Formu`, `Özerk Öğrenme Ölçeği`, `Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği` ve `Akademik Motivasyon Ölçeği` veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının özerk öğrenme düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılan `Özerk Öğrenme Ölçeği` çalışma kapsamında yazarından izin alınarak Türk diline uyarlanmıştır. Diğer veri toplama araçları da yazarlarından izin alınarak kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanmasıyla elde edilen verileri üzerinde, yüzde, frekans ve aritmetik ortalama teknikleri ile birlikte Bağımsız Örneklem t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Regresyon Analizi gerçekleştirilmiştir. Çözümleme sonucu elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının özerk öğrenme düzeylerinin cinsiyet, öğrenim görülen bölüm ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenirken yaş, yaşamlarının büyük bölümünü geçirdikleri yerleşim birimi, yaşadıkları coğrafi bölge, sınıf seviyesi ve aile gelir durumu değişkenlerine göre herhangi bir farklılık saptanmamıştır. Buna ek olarak öğretmen adaylarının özerk öğrenme düzeyleri ile genel not ortalamaları arasında olumlu yönde, anlamlı ancak düşük düzeyde bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Son olarak akademik öz-yeterlik ve akademik motivasyonun, öğretmen adaylarının özerk öğrenmelerinin önemli bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: özerk öğrenme ölçeği, akademik öz - yeterlik, akademik motivasyon , öğretmen adayları The aim of this thesis was to investigate the pre-service teachers' autonomous learning levels in terms of some variables. Within this context, it was investigated whether the pre-service teachers' autonomous learning levels differed with respect to some variables; whether it correlated with the participants' GPA, and whether the academic self-efficacy and motivation predicted the autonomous learning or not. As a relational screening model, the participants of this study was composed of 776 students of Faculty of Education in a state university located in Central Black Sea Region. The research was conducted in the Fall Semester of 2014-2015 academic year. `Personal Information Form`, `Autonomous Learning Scale`, `Academic Self-Efficacy Scale` and `Academic Motivation Scale` were used in the study as data collection tools. The `Autonomous Learning Scale` was adapted into Turkish after getting the required permission of the writers within the thesis study. Other two data collection tools were used after getting the required permission to do so. As for the data analysis part, frequency, percentage and mean were calculated and Independent Samples t-test, One-way Variance Analysis (ANOVA) and Regression analysis were conducted.According to the results, it was determined that the autonomous learning of pre-service teachers differed significantly with respect to gender, department and the type of high school graduated. However, it was observed that the autonomous learning levels didn't differ significantly in terms of age, residential area, geographical region, class level and family income. Moreover, it was determined that there is a low, positive and significant correlation between autonomous learning and GPA. Lastly, it was determined that the academic self-efficacy and motivation predicted the autonomous learning significantly.Keywords: autonomous learning scale, academic self - efficacy, academic motiva tion, pre - service teachers
Collections