Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlikleri ile eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişki (Tokat ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkiye'deki okul yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlikleri ile eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişkinin nasıl olduğu incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ve eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeyleri birlikte incelenmiştir. Araştırma evreni, 2013-2014 öğretim yılında Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerden oluşmaktadır. Tokat İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 609 resmi okul ve kurum bulunmaktadır. Araştırma kapsamında bu okulların tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışma yapabilmek için önce resmî izin alınmıştır, daha sonra ilgili tüm örgün ve yaygın eğitim kurumlarına Tokat Acil Duyuru ve İletişim Sistemi (ADİS) aracılığı ile hazırlanan veri toplama aracı gönderilmiştir. Ayrıca hazırlanan anket formu internet ortamına aktarılarak veri toplama süreci elektronik olarak da yürütülmüştür.Sürecin sonucunda geri dönüşü sağlanan 140 veri toplama aracından doğru biçimde cevaplanmayanlar yada eksik cevapları olanlar elenerek kalan 112 okul yöneticisinin ölçek formu üzerinden araştırmaya ilişkin analizler yapılmıştır. Veri toplama süreci 2014 Ocak ayında gerekli izinlerin İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden alınmasıyla başlanmış olup yaklaşık 3 ay sürmüştür. Araştırma için iki ölçek kullanılmıştır. Bunlardan ilki `Okul Yöneticileri Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları Ölçeği` dir. Araştırmada kullanılan diğer bir ölçek ise okul yöneticilerinin eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin görüşlerinin tespiti için geliştirilen `Eğitim Öğretim İşleri Ölçeği` dir. Araştırma bulguları değerlendirildiğinde şu sonuçlara ulaşılmıştır; Teknoloji liderliğine ilişkin özyeterlik algılarının en yüksek olduğu okul kademesi meslek lisesi iken, en düşük yeterlik algısının ise ilkokulda görev yapan yöneticilere ait olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. İlçede çalışan okul yöneticilerinin `vizyoner liderlik`, profesyonel uygulamada mükemmellik` ve `genel toplam` başlıkları altında il merkezindekilere göre daha yüksek algı puanına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada cinsiyet, yaş, eğitim durumu, hizmetiçi eğitim alıp almama durumu gibi diğer bağımsız değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algılarının okul kademesine göre `etkililik ve düzenlilik` başlığı altında meslek lisesi yöneticilerinin ilkokulda çalışan yöneticilere göre anlamlı olarak daha yüksek yanıtlar verdiği görülmüştür. Yaş bağımsız değişkenine göre sonuçlar incelendiğinde ise `öğretimin geliştirilmesine yönelik destekleyici hizmetler` ve `rehberlik hizmetleri` başlıkları altında 20-34 yaş grubundaki yöneticilerin en düşük algı puanına sahip olduğu görülmüştür. Çalışmada il yada ilçede çalışma durumu, cinsiyet, eğitim durumu, hizmetiçi eğitim alıp almama durumu gibi diğer bağımsız değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: Liderlik, teknoloji liderliği, teknoloji liderliği özyeterlikleri, eğitim öğretim işleri. In this research, it is aimed to examine the relationship between technology leadership efficacy of school administrators in Turkey and their level to perform education. In research, it was tried to find the self-efficacy of school administrators about technology leadership and levels of performing education actions. Research system consists of administrators who work in formal and mass education instutions that belong to Tokat Public Education Directorship in 2013/2014 Education year. There are 609 Public Elementary and 3 Private Schools that committed to Tokat Public Education Directorship. Within the research It was tried to reach all of these schools.. First Official Approval was obtained to conduct the study, then survey forms were sent to all related formal and mass education instutions by the System of Tokat Urgent Notification (as named ADİS). Also the questionnaries were transferred to internet and data collection process was carried out online.At the end of the research, improper or incomplete scales were eliminated in 140 scales, that were answered by 112 school administrators the analyses were made about survey. Data collection process began in January 2014 after obtaining necessary permission from the provincial education directorship, and lasted about 3 months. Two scales were used for survey. The first scale was `Self efficacy of school administrators technology leadership`. The second scale was `Levels of performing education actions`, and used to identify the levels of school administrators performing education actions.When the research results are evaulated, it was understood that the school which has the least is primary schools. The school director who work in towns has more points in `leadership`, `perfection ın Professional practice`, and `in total` than the director who work in city centers. In research the meaningful difference wasn't found such as age, education, gender.Under the heading of `effectiveness and regularity` it was understood that the directorship of vocational-high school gave more meaningful answers than school director who work in primary schools. According to 'age free' variant it was seen that between 20-34 school director have the lowest perception point in 'supportive facilities in performing education' and 'guidance facilities'. In research a meaningful statistically difference hasn't been found in working in a city or in a town, age, gender, education.Keywords: Leadership, technology leadership, school director, technology leadership competencies education jobs.
Collections