Parçalanmış ve parçalanmamış aileye sahip ergenlerin akademik başarı, öznel iyi oluş ve yalnızlık durumlarının karşılaştırlması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada parçalanmış ve parçalanmamış aileye sahip ergenlerin akademik başarı, öznel iyi oluş ve yalnızlık düzeylerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, nedensel karşılaştırma modelinde betimsel bir çalışmadır. Bu araştırmanın çalışma gurubunu kolayda örneklem yoluyla seçilen 162 erkek ve 145 kız olmak üzere toplamda 307 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak; Tuzgöl- Dost (2004) tarafından geliştirilen Öznel İyi Oluş Ölçeği, aslı DiTommaso, Brannen ve Best (2004) tarafından geliştirilen ve daha sonra Çeçen (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlanan SELSA (Yetişkinler için Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği) ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için `İlişkisiz Örneklemler İçin t–testi` ve `Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon` analizleri kullanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda; araştırmaya katılan öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ile toplam yalnızlık düzeyleri arasında [r =.16 p <.001] ve öznel iyi oluş düzeyleri ile toplam yalnızlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki bir olduğu [r = .26 p <.001] tespit edilmiştir. Diğer yandan Parçalanmış ve parçalanmamış aileye sahip ergenlerin öznel iyi oluş düzeyleri arasında [t (.633) = 2.93, p <.05], akademik başarıları düzeyleri arasında [t (11.07) = 5.509, p <.05], ve toplam yalnızlık puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulgusuna ulaşılmıştır [t (2.07) = -4.64 p <.05]. Ancak cinsiyete göre araştırmaya katılan ergenlerin akademik başarı düzeyleri arasında [t (.078) = -.601 p >.05], öznel iyi oluş düzeyleri arasında [t (.337) = -.352 p >.05] ve yalnızlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı [t (2.02) = -.099 p >.05] sonucuna ulaşılmıştır.Öznel iyi oluş düzeyini ölçmede Tuzgöl- Dost (2004) tarafından geliştirilmiş öznel iyi oluş ölçeği kullanılmıştır. Öznel iyi oluşun alt boyutları olan yaşam doyumu, olumlu, olumsuz duygulanım gibi boyutlar da ele alınıp ölçeklerle test edilebilir. Bu araştırma lise öğrencileri üzerinde gerçekleşmiştir. Araştırma farklı örneklem gruplarına da uygulanabilir. Bu sayede uygulama alanı genişletilebilir. Elde edilen bulgular rehberlik araştırma merkezleri tarafından kullanılabilir. Ortaöğretim kurumlarına yönelik yapılan faaliyetlere ilişkin yol gösterici olabilir. Aile içi ilişkilerin, aile yapısının öznel iyi oluş, yalnızlık ve akademik başarı düzeylerini etkilediğinden ailelere yönelik eğitim programları yapılabilir. Bu kavramlar hakkında aileler bilgilendirilebilir. Aile içi iletişim seminerleri verilebilir.Anahtar Kelimeler: Ergenlik, öznel iyi oluş, akademik başarı, yalnızlık, parçalanmış aile, parçalanmamış aile (tam aile), In this study it was aimed to compare the academic achievement, subjective well-being and their loneliness levels of the adolescents having broken or unbroken families. The relational screening model was used in this descriptive study. The participants were composed of a total of 307 students with 162 male and 145 female chosen through simple sampling technique. In this study, subjective well-being scale which was developed by Tuzgöl-Dost (2004), SELSA (Social and Emotional Loneliness Scale For Adults) which was developed by DiTommaso, Branned and Best (2004) and later adapted into Turkish by Çeçen (2007) and personal information form were utilized as data collection instruments. T-test for Independent Samples and Pearson Product Moments Correlation analysis were conducted for data analysis. According to results, negative significant relationships between the academic success and the total loneliness levels [r = .16 p <.001] and between the subjective well-being and the total loneliness levels [r = .26 p <.001] of the students have been found. On the other hand, it has been discovered that there are significant differences between the subjective well-being[t (.633) = 2.93, p <.05], the academic success[t (11.07) = 5.509, p <.05] and the total loneliness levels [t (2.07) = -4.64 p <.05] of the adolescents in terms of having broken and unbroken families. However, a significant difference could not be found between the academic success [t (.078) = -.601 p >.05], the subjective well-being [t (.337) = -.352 p >.05] and the total loneliness levels [t (2.02) = -.099 p >.05] of the adolescents in terms of gender.The Subjective Well-being Scale which was developed by Tuzgöl- Dost (2004) to determine the subjective well-being levels. The dimensions of the subjective well-being can be also be tested and studied. This research was conducted with high school students. It is possible to conduct a similar research with other samples. Thus, the scope of this research can be extended. The data obtained can be used by the counseling and research centers. They can work as a pathfinder in the activities about the high schools. Training programs can be designed since inter-family relationships have an effect on the subjective well-being, loneliness and academic achievement. The families can be made aware of these concepts. İnter-family communication trainings can be organized.ABSTRACTThe Comparison of Teenagers Who Have Unbroken or Broken Families in terms ofAcademic Achievement, Subjective Well-Being and Loneliness Levels
Collections