Ergenlerde okula aidiyet duygusunun yordayıcısı olarak yaşam amaçları ve bağlanma stilleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı; ergenlerin yaşam amaçları ve bağlanma stillerinin okula aidiyet duygularını anlamlı yordayıp yordamadığını tespit etmektir. Ayrıca cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre okula aidiyet duygularında anlamlı farklılaşma olup olmadığının incelenmesi bu çalışmanın amaçları arasındadır. Okula aidiyet duygusu, bağlanma stilleri ve yaşam amaçlarının incelendiği bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde desenlenmiş nicel bir çalışmadır. Araştırmada; Kişisel Bilgi Formu, Okula Aidiyet Duygusu Ölçeği, Ebeveyn ve Akrana Bağlanma Ölçeği ve Ergenler için Yaşam Amaçlarını Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma, Marmara Bölgesi'nde bulunan bir ildeki ortaöğretim kurumlarında 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı içerisinde gerçekleştirilmiştir. Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören dört anadolu lisesinin 10 ve 11. sınıf öğrencilerinden 197 erkek ve 214 kız olmak üzere toplamda 411 öğrenci bu çalışmanın araştırma grubunu oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız gruplar için t-testi, pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, ergenlerin okula aidiyet duygusunda cinsiyete göre t(409) = 1.325, p> .05. t(409) = 1.325, p> .05 ve sınıf düzeyine göre t (409) = .00, p> .05 anlamlı farklılaşma olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan çoklu regresyon analizi sonucuna göre, ergenlerin akrana bağlanma, anneye bağlanma, babaya bağlanma ve yaşam amaçları değişkenlerinin okula aidiyet duygusu ile anlamlı ilişki vermektedir, R=0.45, R2 = 0.20, F(4,406) = 25.51, p<.05. Bağlanma stilleri ve yaşam amaçları birlikte, okula aidiyet duygusunun toplam varyansın % 20'sini açıklamaktadır. Bu değişkenler arasında okula aidiyet duygusunu birinci sırada akrana bağlanma % 21'ini ve babaya bağlanma % 20'sini açıklamaktadır. Sonrasında yaşam amaçları % 15'ini ve son olarak da anneye bağlanma % 13'ünü açıklamaktadır. Araştırmanın bu bulgular ışığında, literatür desteğiyle sonuçlar tartışılmıştır.Anahtar kelimeler: Okula aidiyet duygusu, bağlanma, yaşam amaçları The main objective of this study isto determine whether attachment styles and life goals in adolescence predict sense of belonging meaningfully or not. Moreover, the examination of whether there are any differences in students' the sense of school belonging based on their gender and class variance, is also one of belonging aims of this study. The research is a qualitative study that was figured in relational screening model. This in research Personal Information Form, The Psychological Sense of School Mem-bership Scale, Inventory of Parent and Peer Attachment and the Life Goals Scale for Adolescents were used for adolescents. The study took place in secondary schools education institation of a district in a city in Marmara Region through 2015-2016 academic years. Totally 411 of 10th and 11thgrade students of four Anatolian high schools that consist of 197 males and 214 females and that are studying in public secondary schools participated in research group. The descriptive statistics, independent samples t-test, pearson correlation analysis and multiple regression analysis were carried out in the analysis of the data. According to the findings of research, it is seen that the sense of belonging to school of high school students does not differentiate by gender, t (409) = 1.325, p> .05. t (409) = 1.325, p> .05. Also, another finding is the fact that the sense of belonging to school does not show a significant difference according to class, t (409) = .00, p> .05. While the result of multiple regression analysis is examined, the variables of attachment for peers, attachment for mother, attachment for father and life goals give a significant relationship with sense of belonging to school, R=0.45, R2 = 0.20, F (4,406) = 25.51, p<.05. % 20 of the total variance is explained about sense of belonging to school together with these four variables. These variables among sense of school belongingis explained firstly peers attachment % 21' and father attachment % 20'. Later is explainedlife goals % 15' and mother attachment % 13'. The results of research were discussed in the light of findings of research.Key Words: Sense of school beloning, attachment, life goals
Collections