İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi (Tokat merkez ilçe örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Tokat ili Merkez ilçede eğitim gören ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmada, Leeming, Dwyer ve Bracken (1995) tarafından geliştirilen `Çocukların Çevreye Karşı Tutum ve Bilgileri` ölçeğinin, Aslan, Uluçınar Sağır ve Cansaran (2008) tarafından, Türkçeye uyarlaması yapılan `Çevre Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçümün Cronbach alfa güvenirlik katsayısı α=0,850 olarak bulunmuştur. Çalışmanın evrenini Tokat Merkez ilçede eğitim gören ilköğretim 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Ölçek; 2 merkez ilçe, 3 kasaba ve 5 köy okulunda 8. sınıfta eğitim gören 360 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler; okul yerleşim birimi, öğrencilerin yaşadıkları yerleşim birimi, cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyi, anne-baba meslek durumları, sosyoekonomik düzey ve kardeş sayısı gibi bağımsız değişkenlere göre anlamlı farklılığın olup olmadığı incelenmiştir. Veriler SPSS 18 programı ile analiz edilmiştir. İlişkisiz örneklemler için t testi ve ANOVA analizlerinden, grup sayılarının 30'un altında olabildiği durumlar için Kruskal-Wallis H ve Mann-Whitney U testlerinden yararlanılmıştır. ANOVA analizlerinde farklılaşmaların hangi alt gruplar arasında olduğunu ortaya çıkarmak için Scheffe Post-Hoc analizi yapılmıştır.Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin çevreye yönelik tutumları düşük bulunmuştur. Kasabada eğitim gören öğrencilerin tutum puanlarının şehir merkezinde ve köyde eğitim gören öğrencilerden anlamlı biçimde yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca babası çalışmayan çocukların tutum puanlarının babası memur ve işçi olan çocuklardan anlamlı biçimde daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öte yandan öğrencilerin yaşadıkları yer, cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyi, anne mesleği, sosyoekonomik düzey ve kardeş sayısı gibi bağımsız değişkenlere göre çevreye yönelik tutumlarında anlamlı farklılık bulunamamıştır.Anahtar Kelimler: İlköğretim, Çevre, Çevre Eğitimi In this study, environmental attitudes of eighth grade primary school students studying in the central district of Tokat have been analysed. Screening survey method has been used in this research. In this study, Children's Environmental Attitude and Knowledge Scale, which has been developed by Leeming, Dwyer, and Bracken (1995), has been used. The Turkish version of the scale was adapted by Aslant, Uluçınar Sağır and Cansaran (2008) and Cronbach's Alpha co-efficient reliability of this scale has been found as α=.85. Target population of the study was eighth grade primary school students studying in the central district of Tokat. The scale has been applied to 360 eighth grade students who are studying at two central district, three town and five village schools.Whether there are significant differences according to independent variables such as the obtained data, the location of the school, the place where the students live, gender, training level of the parents, professional status of the parents, socio-economic level, and the number of siblings have been analysed. The data have been analysed by using SPSS (ver. 18) and independent samples t tests have been used for unrelated samples, for ANOVA analysis cases the group numbers of which are 30 Kruksal-Wallis and Mann-Whitney U tests have been used. Sheffe Post Hoc analysis has been applied to find out the differences in sub-groups.According to the gathered analyses, environmental attitudes of the students have been found at a low level. Attitude grades of students studying in the towns appear to be significantly higher than those studying in the centre of cities and villages. Besides, the attitude grades of students whose fathers are unemployed appear to be significantly higher than those whose fathers are civil servants and workers. Moreover, there appears to be no significant difference about their environmental attitudes according to the independent variables such as the place where the students live, gender, training level of the parents, professional status of the parents, socio-economic level, and the number of siblings.Keywords: Primary Education, Environment, Environmental Education
Collections