Kadın eğitim yöneticilerinin eğitim yöneticiliğine ilişkin görüşleri (Tokat ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile Tokat İli merkez ve merkeze bağlı köylerde görev yapan kadın eğitim yöneticilerinin, eğitim yöneticiliğine ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca kadın eğitim yöneticilerinin görüşme sorularına verdikleri yanıtlarla, kadın eğitim yöneticilerine yönelik olarak yapılan lisansüstü çalışmaların sonuçlarının karşılaştırılması ve tartışılması amaçlanmaktadır.Çalışma grubunu 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında Tokat ili merkez ve merkeze bağlı köy okullarında görev yapan 14 kadın okul müdürü ve 16 kadın okul müdür yardımcısı olmak üzere toplam 30 kadın eğitim yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunda evrenin tamamına ulaşılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada kullanılan 18 sorudan ve üç bölümden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu, doküman analizi ve durum çalışması yapıldıktan sonra uzman görüşü alınarak hazırlanmıştır. Verilerin içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi ile çözümlemesi yapılmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, kadın eğitim yöneticilerinin % 73'ünün (22 kadın eğitim yöneticisi) yöneticilikteki kıdemlerinin 1-5 yıl arasındadır. Bu durum kadın eğitim yöneticilerinin yöneticilik kıdemlerinin az olduğunu ve son yıllarda yöneticiliği tercih ettiklerini göstermektedir. Bu durumu etkileyen en önemli faktörlerin başında hem toplumun kadın eğitim yöneticilerini kabullenmesini, hem de öğrencisi karma olan okullardaki yönetici görevlendirme yönetmeliğinde bir müdür yardımcısının kadın olması zorunluluğunun olmasıdır denilebilir.Yöneticilik, kadın eğitim yöneticileri tarafından zor ve sorumlulukları çok olan, fakat yetki ve sorumluluk dengesi olmayan bir görev olarak yorumlanmıştır. Yöneticiliği kadının doğasına uygun bir meslek olarak yorumlayan kadın eğitim yöneticisi sayısı azımsanmayacak bir düzeydedir. Kadın eğitim yöneticileri cam tavan (görünmeyen engeller) sendromunun kadınların kariyer girişimlerini engellediğini ama kendilerinin böyle bir engelle karşılaşmadıklarını belirtmişlerdir. Kadın eğitim yöneticileri cam tavan sendromunun (görünmeyen engeller) özgüveni zedelediğini, yöneticilik konusunda isteksizliğe sebep olduğunu, toplumun baskısını üzerlerinde hissettirdiğini, yöneticiliği tercih etmemesine neden olduğu veya bu tercihlerini ertelediklerini belirtmişlerdir. Katılımcılardan üçte ikisi cinsiyet eşitsizliği yaşamadığını belirttirmesine karşın üçte biri cinsiyet eşitsizliği yaşadığını belirtmiştir. Sonuç olarak kadın eğitim yöneticilerinin görüşme sorularına verdikleri yanıtlarda yöneticilik kademesinde yeterince yer almadıkları ve halen bazı engellerle karşı karşıya kaldıkları görülmektedir Anahtar Kelimeler: Eğitim Yönetimi, Kadın Yönetici, Okul Yöneticisi, Araştırma ve Tez İnceleme. With this research, it is tried to determine the opinions of the female education administrators working in the headquarters of the centre and central provinces of Tokat. It is also aimed to compare and discuss the results of post-graduate studies on female education administrators with answers given by female education administrators to interview questions.The working group constitutes a total of 30 female education administrators, 14 female school principals and 16 female school principal assistants working in village schools in centre and central provinces of Tokat during 2016-2017 academic year. In the working group, the whole universe has been reached. The study was conducted by qualitative research method. Semi-structured interview form consisting of 18 questions and three parts used in the research was prepared by taking expert opinion after document analysis and case study. Analyzes of the data were made by descriptive analysis method.According to the findings of the research, 73% (22 female education administrators) of the female education administrators are between 1-5 years of seniority in the administration. This suggests that women's education managers have little seniority and they have preferred management in recent years. One of the most important factors affecting this situation is that the society accepts female education administrators and the necessity of a female assistant to be a woman in the supervisory directorship of schools where students' gender is mixed.Management has been interpreted by female education administrators as a task with many difficulties and responsibilities but not a balance of authority and responsibility. The number of female education administrators who interpret the management as a profession suitable for the nature of the woman is a level that is not underestimated. Female education administrators noted that the glass ceiling (invisible obstacle) syndrome prevented women's career initiatives, but they did not encounter such an obstacle. Female education administrators stated that glass ceiling syndrome (invisible obstacles) hurt self-confidence, caused reluctance in the administration and the society made them feel overwhelmed by it and it made them not to prefer the administration, or they postponed these preferences.Two thirds of the respondents indicated that they did not experience gender inequality, but the third one stated that they experienced gender inequality. As a result, it is seen that the female education administrators have not been sufficiently involved in the management of the answers to the interview questions and they are still facing some obstacles.Keywords: Educational Administration, Female Administrator, School Manager, Research and Thesis Review.
Collections