Appointment to civil service
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET Toplum içinde yaşayan bireyler ortak ihtiyaçlarının karşılanmasını devlet ve ona ait kuruluşlardan beklerler. Toplumun ortak ihtiyaçlarının karşılanması ancak diğer iş ve görevlerden farklı, ayrıcalıklı bir hizmet türünün benimsenmesini gerektirir. Bu hizmet türü genel anlamıyla kamu hizmetidir. Kamu hizmetlerini yerine getirecek kişilerin de bir takım ayrı özelliklere sahip olması istenir. Bu bireyler genel olarak kamu görevlisi adıyla anılırlar. Kendi aralarında farklı kategorilere ayrılırlar. Türkiyede kamu personeli memurlar ve diğer kamu görevlilerinden oluşur. Bu çalışmanın kapsamına memurlar alınmıştır. Memur kavramı göreve alınmasından, görevden ayrılmasına kadar tüm hakları ve ödevleri anayasa ve kanunla güvence altına alınmış kamu görevlisini ifade eder. Bu görevliler kamu görevlerine belli ilkelere göre alınırlar. Hizmete kabul edilme aşamasında eşitlik, tarafsızlık, serbestlik, en layık olanın göreve alınması, gibi ilkeler göz önünde bulundurulur. Devlet, kendi memurlarını seçerken adaylarda belli şartlar arar. Memur adaylarında aranacak şartlar kanunla belirlenir. Dolayısıyla ihtiyaca uygun, yetenekli personelin kanun güvencesinde devlet hizmetine kabul edimesi sağlanır. Özel kişilerin faaliyetlerinden farklı olarak kamu hizmetlerinin sürekli ve ilkeli olması, memur seçiminde titiz davranılmasını gerektirir. Bundan dolayı bütün memurlarda, genel şartların yanında görevin gerektirdiği özel şartlar da aranır. Ancak özel şartlar kanunla sınırlandırılmıştır. Bu bağlamda, memurlar hakkında Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır. Kamu hizmetlerinin gerektirdiği görevler kadrolara ayrılmıştır. Kadroların boş olması halinde memur ihtiyacı ortaya çıkar. Boş kadroların doldurulması için kamu hizmetlerine memur alınması gerekir. Kadroya uygun elemanın seçilmesi için idare sınav yapabilir veya sınavsız eleman alabilir. Sınavla ve sınavsız alınacak memurlar lEC TOSSHKOGRETmi WBMB1SIIV ayrıca belirtilir. İdarenin seçtiği memur adayları, yine idarenin yetkilileri tarafından boş kadrolara atanırlar. Atanma aşaması, idarenin memuru hizmete kabul etmesi, ona bazı görev ve sorumlulukları yüklemesi ve bazı haklan vermesi anlamındadır. Atanan kişi önce memur adayı olur. Deneme süresinden sonra, asıl olan güvenceli memur statüsüne kavuşur. Memurların kadrolara atanması için yetkili amirin onayı gerekir. Atanması onaylanan asil memurlar yemin edip göreve başlarlar. Çalışmada, idarenin hizmete kabul aşamasında Anayasada ve kanunlarda belirtilen genel ilkelere uygun davranıp davranmadığı incelenmeye çalışılmıştır. Uygulamadaki aksaklıklara işaret edilip, sorunların çözümü konusunda öneriler getirilmeye çalışılmıştır. ABSTRACT Individuals expect that state and its institutions meet their common needs. Providing necessary services and meeting common needs of citizens requires a new kind of privileged service different from other types of services. This service type, in general, is called as public service. It is natural that those who perform public services have some kind of differences and privileges. These people in general are called as public official and they are divided into different groups. Public servant in Turkey consists of civil servants and other public officials. Civil servants are studied as main subject in this work. The concept of civil servant refers to a public official whose rights and duties are protected by constitution and law from recruitment to resignation. These officials are admitted to public service according to predetermined principles. Equality, liberty and merit are some of the principles in evaluation process at the recruitment and appraisal level of public personnel. The state looks for some features in candidates when selecting civil servants. Since it aims at recruiting skillful persons in accordance with the needs of the institutions and under the protection of law into state services. Unlike private sector the feature and duration and principle necessitates becoming sensitive in the public services. Therefore, in addition to the general requirements civil servants must have special features that are required in services they work. The special requirements under question are limited by law. In this context, the principles of the Civil Servants Code are applied to civil servants. The duties in public services are divided into different staffs. In the case of staff vacancy a need for new civil servants is emerged. In this case, state has to employ civil servants in public services. Public administration selects proper civil servant for a staff either by examination or without an examination. The candidates who are selected by11 administration are appointed by the authorised officials of the public administration to the vacant staff. The process of appointment includes acceptance of civil servant and defining his duty, responsibility and rights. An appointed person firstly becomes a civil servant candidate, then after the candidacy period, he/she gains the status of being secure civil servant. Approval of the responsible chief for the appointment of civil servant to state staff is necessary. After being appointed, civil servants start to work by taking an oath to the devotion of state. This study tries to analyze whether the administration in Turkey obeys to the general principles ruled by constitution and laws during recruitment process. It is tried in this study, to enlighten the deficiencies faced in practice, if exist, and to develop alternative salvation to the ongoing problems.
Collections