Process improvement techniques for decision-making in higher education
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tezin amacı imalat ve hizmet sektörü, sağlık kurumları, devlet kuruluşları ve daha birçok çeşitli organizasyonlarda başarı ile uygulanan yönetim modellerinin yüksek öğrenim kurumlarına uygulanabilirliğinin analiz edilmesidir. Eğitim yönetimindeki planlama, karar verme, uygulama, ölçme, rapor etme, kontrol etme ve değerlendirme işlemlerinin sağlam ve etkin olarak yapılabilmesi için gerek niteliksel ve gerek niceliksel yönetim verilerinin uygulanması çalışmada vurgulanmıştır. Üniversite ortamındaki başarılı yöneticiler yönetim tekniklerini bilmeli ve aksiyon ve hedeflerinde bu teknikleri esas almalıdırlar. Diğer insanlarla etkin bir şekilde iletişim kurabilme ve özellikle iş yükünü yönetimi altında bulunanlar aracılığıyla yapabilme yetisi yönetim işlemlerinin her zaman en temel öğesi olmuştur. Bu durum özellikle üniversite ortamı gibi karmaşık problemlerin yönetim grupları tarafından üstlenildiği kurumlarda daha da bir önem kazanmaktadır. Toplam Kalite Yönetiminin üniversitelerdeki uygulaması ancak sanayideki başarılı uygulamalarından sonra olabilmiştir. Ölçme ve değerlendirmenin yönetimsel karar mekanizmasında özellikle rapor etme ve kontrol işlemlerindeki rolü önemlidir. Ölçmenin değerlendirmeden önce geldiği ve birçok yönetim tekniklerinin uygulanmasında gereksinim duyulan güvenilir veri ve bilginin ancak tutarlı ve sağlıklı ölçme ve değerlendirme kriterleriyle elde edilebilinir. Eğitimin kalitesinin yükseltilmesi için, yönetim bilimlerinde deneyimli bir yönetici niceliksel ve niteliksel bilgi kaynaklarının karşılaştırılması, yorumlanması, ölçülmesi, değerlendirilmesi ve alternatiflerin beraberce ele alınmasıyla ortaya çıkan nihai karara ulaşma konusunda daha iyi bir konuma sahiptir. Böylece eğitim kalitesini yükselterek müşterilerini tatmin eder ve öğrenci kayıtlarını doldurup diğer eğitim kurumlarıyla rekabet edebilir. VI ABSTRACT The purpose of the study is to analyze the applicability of implementing various administrative models, that have successfully been applied in a variety of organizations, including manufacturing and service companies, health care organizations, government agencies and many others, to higher education institutions. It is the underlying premise of this study that the use of managerial aids-both qualitative and quantitative~are of vital importance for a sound and effective planning, decision making, implementation, assessment, reporting, controlling and evaluation in educational administration. Theories and practices in management science studies at university settings reveal that effective administrators must know managerial techniques and must be able to take them into account as bases for their actions and expectations. The ability to deal effectively with other people, and in particular, to accomplish work through others, is a fundamental ingredient in the management process. This is especially true where relatively complex problems are undertaken by management groups, such as is found in the setting of university administration. The application of TQM in higher education institutions started later than in industries, gradually colleges and universities have adopted TQM principles. The important role of evaluation and assessment in managerial decision-making, especially in reporting and controlling activities should not be ignored. Assessment is considered as a prerequisite for evaluation. In application of many managerial techniques, reliable data and information can IVonly be obtained through dependable and valid assessment and evaluation criteria. The educational administrators should enhance decision-making capabilities by learning more about qualitative and quantitative methodologies, and by better understanding their contributions to the decision-making process. An administrator who is knowledgeable in decision making procedures is in a much better position to compare, interpret, assess and evaluate the qualitative and quantitative sources of information and, ultimately, to combine alternatives to make the best possible decisions. By doing so, any educational institution will improve its quality which leads to satisfaction of their so called customers, will increase the student enrollment and be competitive in the market
Collections