The notion of identity in Orhan Pamuk`s The New Life
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı Orhan Pamuk'un Yeni Hayat kitabında kimlik kavramının işlenişinden yola çıkarak, Doğu ve Batı bakış açısında kimlik kavramı algısını karşılaştırtırmaktır. Orhan Pamuk birçok kitabında olduğu gibi Yeni Hayat kitabında da temel Doğu ve Batı kavramlarının benzerliklerini ve farklılıklarını örneklemektedir. Bunlardan biri açıkça kimlik kavramıdır. Kimlik kavramı Pamuk'un sadece Yeni Hayat kitabında yer alan bir tema olmayıp Kara Kitap ve Beyaz Kale gibi diğer kitaplarında da kendine yer bulmaktadır.Doğu kişinin iç huzura ermesi ve Tanrıyla bir olması için kimliğini yok etmesi gerektiğini savunur. Sufi tarihi, Sufi dervişlerin hayatlarını örnek göstererek, kendi kimliğini bulmaya giden yolun kendini terketmekten geçtiğini söylemektedir. Bununla birlikte, insanın kendini günlük olaylardan sonsuz gezilerle soyutlamasıyla kişi daha yüksek bir bilince ulaşmaktadırDiğer yandan, Batı aynı işlemi özdeşleşme (identification) olarak açıklamaktadır. Jung'a göre özdeşleşme kişi bilinçaltında başka bir obje ile bütünleştiğinde gerçekleşmektedir. Kısacası Jung psikolojisi ve Sufism Yeni Hayat' ta anlatılan kişilik oluşumuna farklı iki açıklama getirmektedirler. Bu iki açıklama Pamuk'un yazımını etkileyen ve zenginleştiren Doğu-Batı ikiliğini yansıtması açısından önemlidir. The aim of this thesis is to provide a comparison between the notion of identity in Eastern mind and the notion of identity in the Western mind by analyzing identity concept through Orhan Pamuk?s novel The New Life. Orhan Pamuk in The New Life, as well as his most of the books, depicts the similarities and differences between East and West in conception of basic terms. One of them, surely, is the concept of identity. The notion of identity is a theme used not only in The New Life, but also it is a perpetually seen theme in Pamuk?s other novels such as The Black Book and The White Castle.East argues that one needs to annihilate his former identity in order to unite with God and reach inner peace. Sufi History, through the lives of Sufi Dervishes, suggests that the way to self-actualization is abandon the former self in the first place. After that, going on endless journeys where one can purify himself or herself from the trivialities of the daily life, s/he can reach a higher level of consciousness.West, on the other hand, explains the same process (identity-formation) through identification. According to Jung, identification happens when someone, to a certain extent, unconsciously disguise himself with an object. In short, Jungian Psychology and Sufism have their own explanation for the identity formation depicted in The New Life. These explanations are important in that they reflect the binary opposition of the East and the West.
Collections