A Marxist criticism of the Brechtian drama in Bertolt Brecht`s plays, Mother Courage and Her Children and the Good Woman of Setzuan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, Bertolt Brecht'in Cesaret Ana ve Çocukları ile Sezuan'ın İyi İnsanı oyunlarındaki, sınıfla bölünmüş toplumlarda Cesaret Ana ve Shen Te karakterleri yoluyla yansıtılan sosyal ve ekonomik hayatta kalma mücadelelerini incelemektir. Tez, giriş kısmını takiben dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, Marksist edebiyat kuramının temel ilkeleri ile epik tiyatronun önemli kavramlarını ve tekniklerini tartışmaktadır. İkinci bölüm, Cesaret Ana ve Çocukları oyunundaki Cesaret Ana'nın kapitalist bir toplumda, savaş koşulları altında var olabilmek için sürdürdüğü sosyal ve ekonomik mücadelesini açıklamaktadır. Üçüncü bölüm, Sezuan'ın İyi İnsanı oyunundaki Shen Te'nin hayatta kalabilmek için, yaşadığı kapitalist topluma karşı hayatta kalma kavgasını anlatmaktadır. Dördüncü bölüm, Cesaret Ana ve Çocukları ile Sezuan'ın İyi İnsanı oyunları arasındaki benzerlikleri işaret eden bir karşılaştırmayı içermektedir. Tez, temel argümanların özetiyle son bulmaktadır. Bir bütün olarak ele alındığında, Cesaret Ana ve Çocukları ile Sezuan'ın İyi İnsanı, Marxist edebiyat kuramı esaslarının ve epik tiyatro özelliklerinin somutlaşması olarak kabul edilmektedir. The aim of this thesis is to examine the struggle for social and economic survival in class divided societies as reflected through the characters of Mother Courage and Shen Te in Bertolt Brecht's Mother Courage and Her Children and The Good Person of Setzuan. Both of these plays are good samples of epic theatre and might be analysed from Marxist point of view. To do so, the thesis consists of four parts after an introduction. The first chapter discusses the major principles of Marxist literary criticism and the key concepts and devices of epic dram. The second chapter analyses Mother Courage?s social and economic struggles in order to exist in a capitalist society under war conditions in Mother Courage and Her Children. The third chapter discusses Shen Te?s fight for survival against the capitalist world in which she lives in The Good Person of Setzuan. The fourth chapter includes a comparison of Mother Courage and Her Children and The Good Person of Setzuan signifying the similarities between these two plays. The thesis concludes with the summary of main arguments. All in all, Mother Courage and Her Children and The Good Person of Setzuan is regarded as the embodiment of the fundamentals of Marxist literary criticism and of the characteristics of epic theatre.
Collections