A radical feminist/socialist feminist reading of women`s social and economic oppression as reflected in the lives of the women characters in Timberlake Wertenbaker`s The Love of the Nightingale, New Anatomies and The Grace of Mary Traverse
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Timberlake Wertenbaker'ın Bülbül'ün Aşkı, Yeni Anatomiler ve Mary Traverse'ün Fazileti oyunlarındaki kadın karakterlerin yaşamlarında yansıtılan sosyalist ve ekonomik baskının radikal/feminist bakış açısından incelenmesidir. İlk bölüm radikal feminist teorisinin ve radikal feminist tiyatrosunun, sosyalist feminist teorisinin ve sosyalist feminist tiyatrosunun belirgin ilkelerini içerir. İkinci bölüm radikal feminist açıdan kadınların maruz kaldığı farklı baskıları Bülbül'ün Aşkı oyununda ele almaktadır. Üçüncü bölüm kadın karakterlerin toplum tarafından belirlenen cinsiyet rollerinin yapısal çözümlemesini Yeni Anatomiler oyununda sosyalist feminist açıdan ele almaktadır. Dördüncü bölüm kadınların yaşadığı baskı ve kısıtlanmaların Mary Traverse'ün Fazileti adlı oyunda radikal feminist ve sosyalist feminizm açısından incelemektedir. Beşinci bölümde Bülbül'ün Aşkı, Yeni Anatomiler ve Mary Traverse'ün Fazileti isimli oyunların benzer yönlerini ele alır. Bu tez bütün bu tartışmaların özetinin yer aldığı son bölümle birlikte sona ermektedir. This study is about a radical/socialist feminist reading of women?s social and economic oppression as reflected in the lives of the female characters in Timberlake Wertenbaker?s The Love of the Nightingale, New Anatomies and The Grace of Mary Traverse. It consists of seven main sections after an introduction. The first section consists of the dominant principles of radical feminism and theatre, socialist feminism and theatre. The second section examines different forms of women?s oppression depicted in The Love of the Nightingale within the context of radical feminist theory. The third section discusses the deconstruction of socially prescribed gender roles in New Anatomies and from a socialist feminist perspective. The fourth section consists of a radical/socialist feminist critique of women?s oppression as reflected in The Grace of Mary Traverse. The fifth section discusses the comparisons of The Love of the Nightingale, New Anatomies and The Grace of Mary Traverse. The thesis ends with a conclusion which includes a summary of the arguments.
Collections