Questions of reality and metadrama in Luigi Pirandello`s Six Characters in Search of an Author and Christopher Nolan`s Inception
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Luigi Pirandello'nun Altı Şahıs Yazarını Arıyor (1922) oyunu ve Christopher Nolan'ın Başlangıç (2010) filmi, tezimde gerçeklik algısına göre inceleyeceğim iki eserdir. Çalışmamın amacı bu iki eserin gerçeklik duygusunu ortaya koymak için metadramsal teknikler kullanmasıdır. Hayatın gerçek mi yoksa gerçek hayata uyanacağımız bir rüya mı sorgulaması bu eserlerin sonuçlarıdır. Tezimde, eserlerin anlatım tekniği olan metadramayı kullanarak bu sorgulamaya sebebi olduğu fikrine odaklanacağım. Pirandello, aktörlerin sahnede bir başka tiyatro oyunu için prova yaptığı eserinde oyun içinde oyun yapısını kullanırken, Nolan'ın filmi karakterlerin rüyaya daldıkları ve uyandıklarında bilinçaltı tarafından kurgulanmış dünyalarda kendilerini buldukları fantastik olaylar dizisi ve anlatım yapısına sahip. Bu şekilde Nolan metadramanın oyun içinde oyun yapısına benzeyen rüya içinde rüya stilini üretir. Hem drama hem de film, seyircilerin birbirinden ayırt edemediği iç içe geçmiş gerçeklik ve yanılsama çatışmasını tasvir eder. Pirandello'nun film alanına da birçok katkısı bulunmaktadır. Sinemadaki ?film içinde oyun içinde oyun? yapısı şeklinde oluşan ?Pirandello geleneği?, Inception filmi açısından incelenir. Bu sebeple film, bu iki eser için ortak özellikler olan anlatım yapısı ve gerçekliği sorgulaması ile modern bir Pirandello stilindedir.Anahtar Kelimeler: Metadrama, günümüz sineması, Pirandello geleneği, gerçeklik sorunu. Luigi Pirandello?s play Six Characters in Search of an Author (1922) and Christopher Nolan?s movie Inception (2010) are two works that I will analyze for my thesis according to perception of reality. The target of the study is to reveal that these two works employ metafictional techniques to explore the constructed nature of reality. The question of whether life is real or life is just a dream to wake up for a real world is the outcome of these two works. My thesis will focus on the idea that these works cause this questioning with their usage of metafiction for their narrative structure. Pirandello uses a play within a play structure, as actors prepare for the rehearsal on the stage, while Nolan?s movie has a fantastic plot and narrative structure in which characters fall into a sleep and wake up in a world that they create with their unconscious. In this way, Nolan produces a ?dream within a dream? style, which resembles the play within the play structure of metadrama. Both drama and movie depict conflicts between reality and illusion, which intertwine so that the audience cannot separate them from each other. Pirandello has valuable contributions to film area. The subject of ?Pirandellian tradition? on cinema as ?a play within a play within a film? structure is held through the movie Inception, so the movie is a modern type of Pirandellian style with both its narrative structure and questioning of reality that are common features for both works.Key Words: Metadrama, metafiction, contemporary cinema, Pirandellian tradition, question of reality.
Collections