The relationship among internet addiction, use of facebook and academic performance
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnternet, dünyanın pek çok yerinde gençlerin günlük yaşamlarının ayrılmaz bir parçasıdır. Son zamanlarda online sosyal ağ siteleri de siber dünyanın bir parçası haline gelmiştir. Internetin bir çok faydalı uygulamaları ve servisleri olmasına rağmen, aşırı Internet kullanımıyla birlikte bireylerin kişisel, sosyal, akademik ve mesleki sorunlar yaşamasını tanımlayan yeni bir kavram olan `Internet Bağımlılığı' problemi ortaya çıktı. Bu tezin amacı ergenlerin Internet bağımlılığı seviyelerini ve bunun akademik performans üzerine olan etkilerini araştırmaktadır. Ayrıca internet bağımlılığı seviyeleri ile Facebook'ta harcanan zaman arasındaki ilişki incelenmiştir.Bu tezin örneklem grubu İstanbul-Beylikdüzü ilçesinden iki farklı okuldan seçilen 15-17 yaş arası 370 lise öğrencisinden oluşmaktadır.Çalışmanın sonuçlarına gore, katılımcıların yüzde 77.8'inde düşük seviyede Internet bağımlılığı, yüzde 20.5'i orta derecede Internet bağımlılığı ve sadece yüzde 1.6'sı yüksek seviyede Internet bağımlılığı oranlarına sahiptirler. Cinsiyet farklılığı açsısndan bakıldığında ise erkek katılımcıların Internet bağımlılığı düzeylerinin kadın katılımcılara oranla nispeten daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca, Internet bağımlılığı seviyesi ve akademik performans arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Çalışmanın diğer bir sonucu ise Internet bağımlılığı seviyesi ve Facebook'ta harcanan zaman arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmasıdır.Anahtar Kelimeler: Internet Bağımlılığı, Online Sosyal Ağlar, Facebook Kullanımı, Akademik Performans, Ergenler. The use of Internet is an integral part of daily activities of adolescents in many parts of the world. Recently, the online social network sites have become an essential part of the cyber world. Although, it has varieties of benefits for a number of applications and services, the emergence of the Internet also created a new problem called `Internet Addiction? in which individuals experiences personal, social, academic and occupational problems due to the its excessive usage. The purpose of this thesis is to study Internet addiction levels of adolescents and its effects on their academic performance. The relationship between the Internet addiction levels and the time spent on Facebook is also examined.The data of this thesis consist of 370 students between the ages of 15 ? 17 year-old from two distinct high schools from Beylikdüzü-İstanbul. These participants have completed the Internet Addiction Scale and the Facebook Use Questionnaire.According to the findings of the study, 77.8 percent of the participants have internet addiction in the lower level, 20.5 percent have it in moderates and only 1.6 percent of the participants have high level of internet addiction. In terms of gender differences, the male addiction in total scores is relatively high compared to the addiction of females. Furthermore, the statistics do not provide us with a meaningful connection between the Internet addiction levels and the academic performance of adolescents. Another result of the study is that statistics are significantly helpful in understanding the relationship between the Internet addiction levels and time spent on Facebook.Key words: Internet Addiction, Online Social Network Sites, Use of Facebook, Academic Performance, Adolescents.
Collections