Üstün yetenekli 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarına göre mükemmeliyetçilik düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada üstün yetenekli 6, 7 ve 8. öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarına göre mükemmeliyetçilik düzeyleri incelenmiştir. Araştırma, İstanbul'daki 6, 7 ve 8. sınıflara devam eden 181 üstün yetenekli ve zekâlı çocuk üzerine yürütülmüştür. İlişkisel tarama modeline göre yapılan çalışmada öğrencilerin olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik düzeylerini ölçmek için Kırdök (2004) tarafından geliştirilen Olumlu ve Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği, çoklu zekâ alanlarını belirlemek için Saban (2001) tarafından geliştirilen Çoklu Zekâ Alanları Envanteri ve sosyo-demografik bilgileri toplamak için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için parametrik dağılımlarda Bağımsız Gruplar T Testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA analizlerinin anlamlı çıktığı durumlarda homojen varyanslarda LSD testi, analizlerinin homojen olmadığı durumlarda Tamhane?s T2 testi, parametrik olmayan dağılımlarda Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda, sözel dilsel zekâ, matematiksel mantıksal zekâ ve içsel zekâ alanlarının öğrencilerin olumlu mükemmeliyetçilik düzeylerini %34 değerinde açıkladığı bulunmuştur (p<.001). Çoklu zekâ alanları puanlarının olumsuz mükemmeliyetçilik puanlarını açıklama gücü, hiçbir alt boyutta istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır.Cinsiyete göre kız öğrencilerin olumlu mükemmeliyetçilik düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<.05). Olumsuz mükemmeliyetçilik düzeylerinde ise her iki cinsiyete göre anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir (p > .05).Mükemmeliyetçilik düzeyleri yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelendiğinde yaş ve sınıf düzeyi küçüldükçe olumlu mükemmeliyetçilik düzeyinin arttığı (p<.001), yaş ve sınıf düzeyi büyüdükçe olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyinin arttığı saptanmıştır (p< .01).Anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre mükemmeliyetçilik düzeyleri incelendiğinde, hem olumlu mükemmeliyetçilik hem de olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyinde, anne eğitim düzeyinin etkili olmadığı (p> .05), baba eğitim düzeyinin ise sadece olumlu mükemmeliyetçilik düzeyinde etkili olmadığı bulunmuştur (p >.05).Anahtar Kelimeler: Üstün yeteneklilik, üstün zekâlılık, mükemmeliyetçilik, çoklu zekâ In this study the relationship between fields of intelligence and level of perfectionism in 6-7-8th grade gifted students was investigated. The population of the research is 6, 7 and 8. grade gifted students in İstanbul. The sample consists of 181 students. The design of the research is descriptive survey study. In order to collect data, Positive Negative Perfectionism Scale (Kırdök, 2004), Multiple Intelligence Fields Inventory (Saban, 2001) and personal information form were used. In research, to analyze the data, independent sample t-test and ANOVA were used for parametric distributions. In cases which ANOVA analysis is significant, for homogeneous analysis LSD test; otherwise Tamhane?s T2- test, for non-parametric distribution Kruskal Wallis H-test test was used. According to the findings of the research, linguistic, logical mathematical and intrapersonal intelligences are 34% significant in explaining students' positive perfectionism (p<.001). In explaining negative perfectionism, none of the multiple intelligence areas is significant. Female students' level of positive perfectionism seemed to be higher than male students (p< .05). In negative perfectionism, it is found that gender is not significant factor (p > .05).According to findings about perfectionism age and grade, it is found that as age and grade level decrease, positive perfectionism increase (p<.001). Accordingly, as age and grade level increase, negative perfectionism increase (p< .01).According to findings about perfectionism and parent education level, it is found that, mother education level is not significant in positive and negative perfectionism (p>.05). Father education level is insignificant in positive perfectionism but significant in negative perfectionism (p> .05).Keywords:Giftedness, perfectionism, multiple intelligence
Collections