10. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, 10. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, okul türü, bölüm türü, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, ailevi durumu, ortaokulda mesleki rehberlik alıp / almama gibi farklı değişkenler açısından incelenmiştir Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yapılmış olup, öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerini belirlemek için veri toplama aracı olarak Kuzgun ve Bacanlı (1996) tarafından geliştirilen `Mesleki Olgunluk Ölçeği (MOÖ)` ve kişisel bilgi formu (KBF) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 öğretim yılında Tekirdağ il merkezinde bulunan devlet liselerinde öğrenim gören 10. sınıf öğrencileri oluştururken; örneklemini 602 (330 kız; 272 erkek) 10. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin analizinde Statistics 18 (SPSS) programı kullanılmıştır. Veriler Bağımsız Örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (Tek Yönlü ANOVA), çift yönlü varyans analizi (Çift Yönlü ANOVA) ve Regresyon ile analiz edilmiş ve elde edilen istatistiksel bulguların anlamlılığı. 05 ve daha hassas düzeyde sınanmıştır.Bu araştırmanın bulguları: 10. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinde, cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur ve kız öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri erkek öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinden daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. 10. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinde, ortaokulda rehberlik hizmeti alıp/almamalarına göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur ve söz konusu hizmetten faydalanan öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri faydalanmayan öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinden daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Cinsiyet ve ortaokulda mesleki rehberlik hizmeti alıp/almama değişkenleri birlikte ele alındığında, bu değişkenler ile 10. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.10. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinde, yaşlarına, kardeş sayısına, okul türüne, seçtikleri bölüm türüne, ailevi durumlarına, annenin eğitim durumuna, babanın eğitim durumuna, ailenin gelir seviyesine göre, cinsiyetlerine ve okul türlerine, cinsiyetlerine ve bölüm türlerine, cinsiyetlerine ve ortaokulda mesleki rehberlik hizmeti alıp/almamalarına göre, okul türlerine ve ortaokulda mesleki rehberlik hizmeti alıp/almamalarına göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. In this study, career maturity levels of 10th grade students were examined in terms of several variables like gender, age, number of siblings, school type, division type, mother's education status, father's education status, family status, having vocational guidance at secondary school or not. The research carried out according to relational screening model, `Career Maturity Scale (CMS)` and personal information form (PIF) developed by Kuzgun and Bacanlı are used as data collecting instrument to determine students' career maturity levels.The universe of the research consists of 10th grade students studying 2013-2014 academic year at public high school located in the province of Tekirdağ, the sample consists of 602 10th grade students (330 girls, 272 boys).Statistics 18 (SPSS) program is used to analyze the data. The Data is analyzed with Independent Sample t-test, one-way analysis of variance (One-Way ANNOVA), two-way analysis of variance (Two-Way ANNOVA), Regression and significance of acquired statistical findings is tested at the level of .05 and more precise.The findings of this study: in vocational maturity levels of 10th grade students, significant differences were found by gender; vocational maturity level of female students is higher than vocational maturity level of male students has revealed. At vocational maturity levels of 10th grade students, significant difference were found according to having vocational guidance at secondary school or not. Vocational maturity level of the students having this service is higher than vocational maturity level of the students not having the service has revealed. It is found that, when Gender and whether having vocational guidance service at secondary school variables taken together, has made significant difference between these variables and vocational maturity levels of 10th grade students.In vocational maturity levels of 10th grade students no significant differences were found according to their age, number of siblings, school type, chosen partition type, family status, mother's education status, father's education status, family income level, gender and type of school, gender and partition type, gender and whether having vocational guidance service at secondary school, school type and whether having vocational guidance service at secondary school.Keywords: Vocation, Career Maturity, Career Choice, Career Development
Collections