Uselearn:Adaptive usability evaluation of elearning systems
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
E-öğrenme sistemlerinin adaptif kullanışlılık değerlendirmesi için UseLearnyaklaşımı geliştirilmiştir. Sinir ağları modeline bağlı olarak kullanışlılık anketmaddeleri adaptif olarak seçilmiş ve bir e-öğrenme sisteminin kullanışlılıkdeğerlendirmesi için gerekli veri toplanmıştır. UseLearn metodu vasıtasıyla FatihÜniversitesi ve Fatih Koleji'nde hücre biolojisi ile ilgili e-öğrenme sistemininkullanışlılık değerlendirmesi için bir vaka analizi yapılmıştır. Deneysel sonuçlarınanalizi UseLearn yaklaşımının kullanışlılık problemlerini belirlemeyi ve ilgili geliştirmeölçütlerini tanımlamayı desteklediğini göstermiştir. UseLearn yaklaşımının ana avantajıen önemli anket maddelerinin adaptif seçimi ve böylece kullanışlılık değerlendirmesiiçin harcanan zamanı azaltmasıdır.Anahtar Kelimeler: e-öğrenme, Kullanışlılık, Ana Bileşenler Analizi, SinirAğları, Pareto Analizi. UseLearn approach for adaptive usability evaluation of eLearning systems isdeveloped. Based on the neural networks model, usability checklist dimensions areadaptively selected and relevant data are collected for usability evaluation of an elearningsystem. A case study for usability evaluation of eLearning system in cellbiology by UseLearn in Fatih University and Fatih College is carried out. The analysisof experimental results showed that UseLearn approach supports allocation of usabilityproblems and defining relevant improvement measures. The main advantage ofUseLearn is the adaptive selection of most significant checklist dimensions and thusreducing the time for usability evaluation.Keywords: eLearning, Usability, Principal Components Analysis, NeuralNetworks, Pareto Analysis.
Collections