Problemli cep telefonu kullanımı, kişilik özellikleri ve sosyo-demografik değişkenlere göre sosyal medya kullanım tercihleri: Tanımsa bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnternet kullanımının yaygınlaşması ve 2010'lu yıllarda cep telefonuyla bütünleşmesi, problemli cep telefonu kullanımı (PCTK) ve sosyal medya kullanım tercihleriyle ilgili çeşitli soruları sosyal bilimlerin gündemine getirmiştir. Bu çalışma, kişilerin hem PCTK hem de sosyal medya kullanım tercihlerini sosyo-demografik ve kişilik özellikleriyle birlikte yorumlamayı amaçlamıştır. Bu amaçla, 350 katılımcıdan çevrimiçi olarak, sosyo-demografik ve sosyal medya kullanım tercihleri formlarını, Beş Faktörlü Kişilik Ölçeği'ni ve Cep Telefonu Problemli Kullanım Ölçeği'ni doldurması istenmiştir. Veriler, Kruskal Wallis, Mann Whitney-U, Spearman Korelasyon ve Lojistik Regresyon ile analiz edilmiştir. Bulgular; yaş, cinsiyet ve medeni durumun hem sosyal medya kullanımı hem de PCTK ile anlamlı ilişkisi olduğunu göstermiştir. Günlük sosyal medya kullanım süresinin ve belirli kullanım alışkanlıklarının da PCTK üzerinde anlamlı etkisi vardır. Kişilik özelliklerine bakıldığında, PCTK, nevrotiklik ile aynı, sorumluluk ve uyumluluk ile ters yönlü korelasyon göstermiştir. Sosyal medya kullanımında ise çeşitli tercihlerin, belli kişilik özellikleri ve sosyo-demografik özellikler ile yordanabildiği gösterilmiştir. Sosyo-demografik ve bireysel farklılıkların dijital alışkanlıklar üzerindeki anlamlı etkileri, nispeten yeni olan bu konular üzerinde daha fazla çalışma yapılmasının ve alanda çalışmaya uygun yeni sosyal medya ölçeklerinin gerekliliğini ortaya koymuştur. Wordwide usage of internet and its integration with mobile phones in 2010's, have brought various questions in relation to problem use of mobile phone (PUMP) and social media usage preferences to social sciences' attention. The present study aimed to explicate user's PUMP and social media usage preferences with consideration of demographic and personality traits. Accordingly, each of 350 participants have been requested to fill demographic and social media preferences form, Five Factors Personality Inventory and Mobile Phone Problem Use Scale (MPPUS). Data have been analyzed with Krustal Wallis, Mann Whitney-U, Spearman Correlation and Logistic Regression. Findings have shown that age, gender and marital status were significantly related to social media usage and PUMP. Daily time spent in social media and certain user preferences also had significant effect on PUMP. In terms of personality traits, PUMP had significant positive correlation with neuroticism, and negative correlation with conscientiousness and agreeableness. It also has been concluded that various preferences in social media can be predicted by certain personality traits and sociodemographic variables. The necessity of new social media scales compatible with the field, and more research about that relatively new topic were emphasized considering the results, which showed the significant effects of socio-demographic and individualistic differences on digital habits.
Collections