İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin demokrasiye yönelik tutumlarının incelenmesi (Erzincan örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, ilköğretim 6, 7 ve 8'inci sınıf öğrencilerinin demokrasiye yönelik tutumlarını tespit etmek ve bu tutumların seçilmiş bazı değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemektir. Bu değişkenler cinsiyet, sınıf düzeyi, okul çevresi, baba mesleği, anne çalışma durumu, baba ve anne öğrenim durumu, evde karar alma durumu, kardeş sayısı ve ailenin kaçıncı çocuğu olduğudur.Veriler 2009-2010 öğretim yılında, Erzincan ilinde bulunan 10 ilköğretim okulunun 6, 7 ve 8'nci sınıflarında öğrenim gören 1305 öğrenciden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak 11 sorudan oluşan kişisel bilgi formu ve bu çalışma için geliştirilen 13 maddelik ?Demokrasiye Yönelik Tutum Ölçeği? kullanılmıştır. Demokrasiye Yönelik Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi sürecinde gerekli geçerlilik ve güvenirlik çalışmalarının yanı sıra faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin tamamı için tespit edilen güvenirlik katsayısı .71'dir.Araştırma sorularını cevaplandırmak için yüzde ve frekans dağılımlarının yanı sıra çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalar içi bağımsız örnek t-testi, çoklu karşılaştırmalar için tek yönlü ANOVA testi ile farkın kaynağını bulmak için LSD testi yapılmıştır. Karşılaştırmalar için parametrik test varsayımlarının karşılanmadığı durumlarda, parametrik olmayan Mann Whitney U testi ile Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre, üst sınıf öğrencilerin alt sınıf öğrencilere göre, üst ve orta sosyo-ekonomik çevreden gelen öğrencilerin alt sosyo-ekonomik çevreden gelen öğrencilere göre, baba mesleği memur olanların baba mesleği diğer olanlara göre, annesi çalışan öğrencilerin annesi çalışmayan öğrencilere göre, babası yükseköğretim mezunu olan öğrencilerin babası diplomasız olan öğrencilere göre, annesi lise ve üzeri öğrenim görenlerin annesi okur-yazar olmayanlara göre, önemli konularda evlerinde ailece ortak karar alınan öğrencilerin, önemli konularda anne veya babasının tek başına karar verdiği öğrencilere göre, kardeş sayısı üç ve daha az olan öğrencilerin kardeş sayısı dört ve daha fazla olan öğrencilere göre, doğum sırası üç ve daha önce olan öğrencilerin doğum sırası dört ve daha sonra olan öğrencilere göre Demokrasiye yönelik tutumları daha olumludur. The purpose of our study is to identify the attitudes of the 6th, 7th, and 8th grade students against democracy, and to determine whether their attitudes alter or not according to some predefined variables; such as gender, grade, school, fathers? and mothers? professions, the educational backgrounds of the mothers and the fathers, the decision making conditions of their families, the number of the siblings, and the age of their siblings of the students.The data had been collected from 1305 6th, 7th, and 8th students from 10 primary schools in Erzincan Province during the 2009/2010 school year. As the tool for the collecting of the data the ID form consisting of 11 questions and ?Scale for Democratic Attitudes? consisting of 13 questions and specially developed for that study. At the process for developing the Scale for Democratic Attitudes, the required validity and reliability works and factor had been made. The reliability coefficient for the entire scale is .71.For the purpose of responding the inquiry questions, in addition to the percentage and frequency distributions, various statistical techniques had been used. For the binary comparisons independent sample t-test, for the multiple comparisons single option ANOVA test, and for to find the source of the difference LSD test had been applied. At the cases, where the test assumptions are not met for the comparisons, the nonparametric Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test had been used.According to the results of the researches the attitudes of the girls compared with the boys, higher class students compared with the lower class students, upper and middle social-economic classes compared with the lower social-economic classes, state officers? children compared with the children of the fathers from other professions, the working ladies? children compared with the children of the ladies who are not working, the children of the university graduate fathers compared with the children of the fathers who not have any graduations, the children whose mothers are at least high-school graduates compared with the children whose mothers are illiterate, the children whose families make their decisions collectively compared with the children whose mother or father make the decisions, the children who have three or less siblings compared with the children who has four or more siblings, the children who are the third, second, or first child of their parents compared with the children who are at least the fourth or a younger child of their parents, towards democracy are more positive.
Collections