İlköğretim 4. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan metinlerdeki cümlelerin incelenmesi ve Türkçe öğretimi açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Bulunan Metinlerdeki Cümlelerin İncelenmesi ve Türkçe Öğretimi Açısından Değerlendirilmesi konulu yüksek lisans tezimiz dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmamızın problem durumu, araştırmanın amacı ve önemi, varsayımlar ve araştırmanın sınırlılıklarına ve ?Cümle? ana başlığı altında yapılarına göre cümleleri, basit, birleşik ve sıralı cümle alt başlıklarına değindik. Kuruluşlarına göre cümleleri, kurallı cümle, devrik cümle ve eksiltili cümle alt başlıkları ile devam ettirdik. Daha sonra yüklemin türüne göre cümle çeşitlerini; fiil ve isim cümlesi alt başlıkları ile inceledik. Anlamlarına göre cümle çeşitlerini, bildirme, ünlem, emir, dilek/şart cümlesi alt başlıkları ve ara cümleli ya da ara sözlü cümleler, cümlede öge açıklayıcıları ve cümle dışı unsurlara da değindik. İkinci bölümde, araştırma yöntemimiz, araştırma modelimiz, evrenimiz ve örneklemimiz, verilerin toplanması ve çözümlenmesi inceledik. Üçüncü bölümde, cümle çözümlemesi, cümle uzunluklarının değişmesindeki etkenler, dil bilgisi öğretimi, Türkçe öğretim programında cümle öğretimi konusunu ve ders kitaplarının cümle ve metin türleri, cümle çeşitlerinin Türkçe öğretimi açısından değerlendirilmesine değinilmiştir. Dördüncü bölümde ise genel bir değerlendirme, sonuç ve önerilere yer verdik. Beşinci bölümde İlköğretimin Türkçe 4. Sınıf ders kitabındaki metinlerde yer alan cümlelerin cümle çeşitleri açısından tahlilleri, incelenen Türkçe ders kitabındaki parçalara yer vererek tezimizi tamamladık. Anahtar Kelimeler: Türkçe öğretimi, cümle, cümle yapılarının incelenmesi, cümle bilgisi öğretimi The master thesis named ?Study into the Sentences in Texts on Turkish Course Books at the 4th grade of Primary School and Evaluation of Them in Terms of Turkish Teaching? consists of four main sections. In the first section, we discussed on our research problem, our samples, the purpose and significance of the research and assumptions and limitations of the study. We remarked the sentences varieties according to their structure as sub-titles of ?Simple Sentence?, ?Complex Sentence?, ?Coordinate Sentence? under the main title of ?Sentence Types?. As for their syntaxes, we maintained the sentences as the sub-titles of ?Regular Sentence?, ?Reverse Sentence?, ?Elliptical Sentence?. Later we studied the sentence varieties according to verb type under the sub-titles of ?Verb Phrase? and ?Noun Phrase?, and remarked the sentence varieties according to their meaning as sub-titles of ?Reporting Clauses?, ?Interrogative Sentence?, ?Exclamation Sentence?, ?Sentence Orders?, and ?Conditional Sentences?. As well as clause sentences, sentence item descriptors and elements out of the sentence. In the second part, we discussed the way we research, research models, our universe, data collection, data analyzing. In the third part, we studied sentence analysis, factors about change in sentence length, sentence teaching in Turkish curriculum and textbooks in terms of sentence and text types. In the fourth part we argued the evaluation of sentence varieties in terms of Turkish teaching and the results of our research and suggestions. Finaly, at the fifth part, we complated our thesis after arguing sentence varieties in terms of Turkish teaching, analysis of sentences in texts on Turkish 4th Class textbook in terms of the kinds of sentences and samples of those sentencesKeywords: Turkish Teaching, Sentence, Sentence Structures, Syntax Teaching
Collections