Üniversite öğrencilerinin vatandaşlık ve sosyal medya (Sosyal ağ) vatandaşlık algısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal medya her gün daha fazla zaman ayırılan bir alan haline gelmektedir. Saatte iki milyondan fazla paylaşım yapılmaktadır. Aynı zamanda gruplar oluşturul-makta ve bazı gruplar gerçek hayatta da bir araya gelmektedirler. Bireylerin davra-nışlarına gizil bir şekilde yön veren vatandaşlık algıları üzerine yapılan çalışmanın amacı, vatandaşlık algısı ile sosyal medya vatandaşlık algısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Nicel araştırmada tarama modelinde betimsel yöntem kullanılmıştır.Bilimsel süreçlerin ardından geliştirilen Vatandaşlık Algı Ölçeği toplam 43 maddeden (VAÖ, Conbach alfa iç tutarlık katsayısı .87); Sosyal Medya Vatandaşlık Algı Ölçeği toplam 55 maddeden (SMVAÖ, Conbach alfa iç tutarlık.91) oluşmaktadır. Ölçekler 5'li likert olarak (hiç yapmam- hep yaparım) hazırlanmıştır. VAÖ'den alınabilecek en az 43, en fazla 215 puan iken SMVA en az 55, en fazla 275 puandır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde, betimsel istatistiklerin (katılımcı sayısı, aritmetik ortalama, standart sapma) yanı sıra, karşılaştırmalarda bağımlı değişkenin sürekli olduğu durumlarda bağımsız gruplar t-testi ve tekyönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Anlamlı farkın kaynağını bulmak için TUKEY testi kullanılmıştır.Örneklemimizi Erzincan Üniversitesinin İİBF, Hukuk, Eğitim, Mühendislik ve İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gören toplam 710 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin önce vatandaşlık algıları, ardından da sosyal medya vatandaşlık algıları betimlenmiştir. Gruplar almış oldukları ortalama puana göre dört vatandaşlık tipinde (geleneksel, pasif, pasif iyi ve aktif vatandaş) tanımlanmıştır.Araştırma sonucunda; üniversite öğrencileri gerçek hayatta pasif-iyi vatandaş algısına; sosyal medyada ise pasif vatandaş algısına sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yine bu sonuçlara göre; erkek öğrencilerin kız öğrencilerden, işletme ve sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin diğer bölümlerde okuyan öğrencilerden vatandaşlık algıları anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Kitap okuyan öğrenciler ile Facebook'u her gün kullanan öğrencilerin hem VA'sı hem de SMVA'sı daha üst düzey olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Recently, people spend more time in social media. There are more than two million sharings in an hour. At the same time, different groups are formed and some groups come together in their real life. The aim of the studies made on the percetions of citizenship that directing human behaviour stealthily is the examination of the perceptions of citizenship both in real life and in social media in terms of different variences. The method used for this quantitative study is descriptive method.Perception of citizenship scale, developed with scientificial proces includes totally 43 items (cronbach alpha internal consistency ,87), perception of citizenship to social media scale inludes 55 items (cronbach alpha internal consistency ,91). These scales are formed as five likert scale (always do/ never do). The least mark can be 43, and the most is 215 points for perception of citizenship scale while it is the least 55 and the most 275 for the perception of citizenship to social media scale.For the analyse of the data gained from the research, free groups t-test and one way ANOVA tests are used in addition to descriptive statistics(turnout, arithmetic mean,Standard deviation) for comparison when the dependent variable is constant.TUKEY test is used to find the source of the significant difference.Totally, 710 Erzincan University students from Economics and Administrative Sciences, Law, Engineering and Faculty of Theology form the samples. First, their perception of citizenship and then their perception of citizenship to social media are described with regard to average points . These groups are defined in four different types of citizenship (conventional, passive, passive- good, active).Results show that: Students have passive good perception of citizenship in real life while it is passive perception to social media. When we compare , male students have an upper level perception of citizenship than female students, and also it is the same for t he students studying business and social studies teacher for students, they have upper level perception of citizenship. Students using facebook everyday and reading book regularly have upper level perception of citizenship and perception of citizenship to social media.KEY WORDS: Social studies, perception of citizenship, social media, citizenship to sacial media internet,
Collections