Fahreddin Razi`ye göre mucize
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma da büyük İslam âlimlerinden Fahreddin Razi'nin meşhur eserleri ve birçok islam âliminin mucize konusundaki kelâmi görüşlerini tespit ederek varsa kendine özgü yönlerini ortaya koymaya çalıştık.Kelâmın ana konularından olan nübüvvet, esasında İslam dininin temel kay-nakları olan Kur'an-ı Kerim ve Hz. Peygamber'in (sav) sünnetinde yeterince açık-lanmıştır. Ancak gerek dini-felsefî etkiler gerekse sosyo¬kültürel nedenler sonucu akaid alanında da çeşitli tartışmalar ortaya çıkmıştır. Her dönemin islam âlimleri de çağın ilmi gelişmeleri ışığında bu tartışmalara cevap vermişlerdir. Biz tezimize konu olan Razi'nin meşhur eserlerini merkeze alarak mucize konusundaki tartışmalara, sorulara, cevaplar bulmaya çalıştık.Razi eserlerinde mucizeyi açıklarken genel Kelâmî görüşe katılmış, akla gereken önemi verirken sınırlarının da varlığını kabul etmiştir. İman ve İslam konusunda olduğu gibi mucize konusunda da Ehl-i Sünnet çizgisini takip etmiştir.Razi, mucize ile ilgili meselelerde, tüm peygamberlerin özelliklede İsrailoğullarına gelen peygamberlerin mucizelerine eserlerinde büyük yer verip Hz. Muhammaed (sav) verilen mucizelerle o mucizeleri kıyaslamıştır. O, Hz. Muhammedin (s.a.v.)'in dışındaki peygamberlere verilen mucizelerin, meydana gel-diğini ama süreklilik ve umumilik arz etmediğini belirtmiştir. - Hz. Musa (a.s)'nın değneğinin bir ejderhaya dönüşmesi ve Hz. İsa (a.s)'nın, ölüleri diriltmesi gibi.- Ancak Hz. Muhammed'e indirilen mucizelerin sürekli ve umumi olduğunu belirtip Kur'ân mucizesinin, sürekli ve bakî bir mucize olduğunu, doğu ve batıya ulaşmış ve herkes, onu duymuş ve bu durumun kıyamete kadar devem edeceğini belirtmiştir. İşte, aynen bunun gibi, Razi, Hz. Peygamber (s.a.s)'in nübüvvetinin de genel olduğunu bir bölgeye mahsus olmadığını savunmuş, buna dayanarak Hz. Muhammedi'in dünyaya gelişinden peygamber oluşuna kadarki dönemde meydana gelen irhasat türünden harikulade olayları ve peygamberlik sonrasında gösterdiği mucizeleri O'nun peygamberliğinin delili olarak ileri sürmüştür.Razi, gerek tüm peygamberlere verilen mucizeleri gerekse Hz. Muhammed'e verilen Kuran, isra (miraç) ve şakk-ı kamer gibi mucizelerinin aklen ve mantıken ispat edilebileceklerini savunmuş ve eserlerinde bu mucizeleri akli ve nakli delillerle ispatlamıştır. Ayrıca bu mucizelerin önemini, verilme sebebini, günümüze bakan yönlerini de ele alıp önemli tespitlerde bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Razi, Mucize, Nübüvvet, Burhan, Ayet, İsra, Miraç. In this paper we tried to present one of Islam wıse Fahreddın Razi well-known works and a lot of Islam wıses theology vıew about mıracle topıc by determınıng.Prophethood which is one of the subjects of kalam has been explained in the Quran and Sunnah of the Prophet which are basıc source of Islam religion. But varıous discussıons appeared in the akaid field as a result of both for religion – philosophical effects and for sociocultural effects. Muslim Scholor of the every period, answered to thıs discussions in the ligth of scientific development of this era too. We tried to answer discussions and questions which are about miracle by looking at the Razi's well-known works that are the subjects of our paper.While Razi was describing the miracle, he agreed with the view of general kalam, at the same time he accepted the border of the reason and gave attention to the reason. He followed the belief of `Ahlu's- Sunnah` in the subject of the miracle like his thoughts in the religion and Islam.Razi, in the subject about miracle put accross the miracles of prophets who come for the Israiloğulları and compared to the miracles which were given to the Hz. Muhammad and others. He pointed out that the miracles which were sent to the prophets especially the miracles of prophets who come for the The Children of Israel and compared to the miracles which were given to Muhammad and others. He pointed out that the miracles which were sent to the prophets except Muhammad is true but they werent permanent and communal. As being in these examples; the changing of the Musa's stick to the dragon and İsa's ressurrection of died people. But he pointed out that the miracles which were sent to the Muhammed is permanent and communal and the the miracle of Quran is permanent and eternal known by west and east and every body know and it will last to the day of judgement. Like being in this thought, he justified that Prophet's propethood is general and is not for only one region.He put forward that miracles and events which occured in the course of from prophet's birth to the his being prophet show that his prophethood is permanent.Razi, advoccated that both the miracles sent to the all of the prophets and Quran, ascension, month miracles sent to the Muhammad can be proved by reasan and mind and he proved these miracles by loqical and reasonoble evidence in his works. Also, he indentified by handling the importance of the miracles, the cause of their sent and the aspects of the effects to today.Key Words: Razi, Miracle, Prophethood, Evidence, Verse, Travelling at night, Ascension.
Collections