Birey-örgüt uyumu ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide cinsiyetin rolü: Kayseri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Genellikle, birey ve örgüt arasındaki uyum olarak tanımlanan birey-örgüt uyu-mu, örgütlerin seçim sürecinde dikkate almak zorunda oldukları temel ve önemli bir konudur. Birey-örgüt uyumunu kavramsallaştırmak için birkaç farklı boyut üzerinde duran araştırmacıların, en sık kullandıkları boyut değerler ve hedefler olmaktadır. Bu çalışma da, değerler ve hedefler boyutu üzerinden bu konuyu incelemektedir. Ayrıca bireyler kendi değerleriyle benzer olan örgütleri seçmeli ve örgütler de işgören seçme süreçlerini ya da sosyalizasyon süreçlerini kullanarak bireyleri seçmelidir. Örgütsel bağlılık genel olarak en az üç faktör tarafından karakterize edilebilir: (1) Örgütün hedef ve değerlerini benimseme ve güçlü bir inanç duyma, (2) Örgüt adına gönüllü olarak çaba sarf etme, (3) Örgüt üyeliğini sürdürme konusunda belirli bir istek duyma. Bu çalışmanın amacı, `Birey-Örgüt Uyumu ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiyi ve Bu İlişkide Cinsiyetin Rolünü` Kayseri' deki 431 öğretmen örneklemiyle incelemektir. Ayrıca, birey-örgüt uyumu ve örgütsel bağlılığın birey ve örgüt arasındaki ilişkiyi güçlendirdiği de incelemeye tabi tutulmuştur. Katılımcılardan veri toplamak için iki farklı ölçüm aracı kullanılmıştır: Meyer ve Allen tarafından geliştirilen örgütsel bağlılık soruları, Netemeyer ve diğerleri tarafından geliştirilen birey-örgüt uyumu soruları.Araştırmanın bulguları, SPSS istatistik programı kullanılarak; Pearson Korelasyon analizi, regresyon analizi, t testi, One-Way ANOVA ve MANOVA (Çok Değişkenli Varyans Analizi) analizleriyle test edilmiştir. Yapılan analiz ve bulgular sonucunda; araştırmaya katılan öğretmenlerin birey-örgüt uyumu ile duygusal ve normatif bağlılığı arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu, fakat birey-örgüt uyumu ile devam bağlılığı arasında negatif yönlü ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin cinsiyeti, birey-örgüt uyumu ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi etkilememektedir. Anahtar Kelimeler: Uyum, Değerler, Birey-Örgüt Uyumu, İhtiyaçlar, İşgören Seçimi, Örgütsel Sosyalizasyon, Örgütsel Bağlılık, Cinsiyet Person-organization fit is generally defined which compatibility between person and the organization is issue a basic and important that organization have to take into consideration in the selection process. While researchers have used several diffe-rent dimensions along which to conceptualize person-organization fit, the most widely used dimensions are values and goals. In this study, on the size of values and goals are viewing this topic. Further, individuals should choose organizations on the basis of the similarity between their values and organization also should select indivi-duals by using employee selection processes or the processes of socialization. Organi-zational commitment can generally be characterized by at least three factors: (1) A strong belief in and approval of the organization's goals and values; (2) A readiness to exert considerable effort on behalf of the organization; (3) A definite desire to conti-nue organizational membership. The purpose of this study is to investigate `the role of gender in the relationship between person-organization fit and organizational commitment` using a sample of 431 teachers in Kayseri. Besides, we enounced that person-organization fit and orga-nizational commitment have strengthened the relationship between employees and an organization. Two different measurement instruments were employed to collect data from the applicant: Organizational commitment survey developed by Meyer and Allen; person-organization fit survey developed by Netemeyer et al. Data analysis of the research were made by SPSS by denotes of running diffe-rent statistical methods and techniques such as Pearson correlation, t-tests, One-Way ANOVA, MANOVA (Multivariate Analysis of Variance) and regression analyses. The analysis and the findings showed that teachers who participated in the sur-vey had a statistically positive relationship between person-organization fit and affective commitment, normative commitment; but there is a negative correlation between person-organization fit and continue commitment. Further, the gender of the teachers doesn't affect relationship between person-organization fit and organizational commitment. Keywords: Compatibility, Values, Person-Organization Fit, Needs, Employee Selection, Organizational Socialization, Organization Commitment, Gender
Collections