Sosyal bilgiler dersinde geo-medya destekli otantik öğrenme ortamının öğrenmeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde geo-medya destekli otantik öğrenme yaklaşımının; öğrencilerin akademik başarılarına, derse karşı tutumlarına ve kalıcı öğrenmeye olan etkisini saptamaktır. Ayrıca geo-medya destekli otantik öğrenme ortamını öğrenci ve öğretmen açısından değerlendirmektir.Otantik öğrenme yaklaşımı için, ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) öğretim tasarımı modeline göre tasarlanan ve programlanan Bilge Seyyah adlı bir geo-medya uygulaması oluşturulmuştur. Geo-medya uygulaması otantik öğrenmenin gerçekleştirilebilmesine uygun olarak tasarlanmıştır. Uygulama internet üzerinden çalıştırılmış, deney grubu öğrencileri kullanıcı adı ve şifrelerle geo-medya uygulamasına giriş yapmıştır. Geo-medya sistemi giriş yapan öğrencinin ünite içerisinde hangi aşamada olduğunu belirlemiş; içeriğe göre dinamik harita ve içerik oluşturmuştur. Uygulama, gerçek dünya bağlamında birçok çoklu ortam ögesini de içermektedir. Öğrenciler farklı senaryolara göre oluşturulan görevleri yapabilmek için veli ve bilge olan Dede Korkut'un ipuçları doğrultusunda coğrafi veri ve doküman paketlerinden yararlanmıştır. Bu süreçte öğrenciler farklı becerileri yerinde kullanabilmiş; sanal müze, coğrafya ve tarih gezintileri gibi interaktif işlemleri gerçekleştirebilmiştir. Geo-medya destekli otantik öğrenme ortamı öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmelerine imkân sağlamıştır. Dolayısıyla deney grubu öğrencileri geo-medya destekli otantik öğrenme ortamıyla ders işlemişler, kontrol grubu öğrencileri ise bu ortamdan etkilenmeden ders işlemişlerdir.Araştırmada nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Nicel veri elde edebilmek için yarı deneysel model kullanılmıştır. Bu çerçevede Erzincan il merkezinde bulunan iki devlet okulunda kontrol (n=43) ve deney (n=41) grupları 2015 – 2016 öğretim yılının güz döneminde yansız olarak atanmıştır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarılarını ve öğrenmelerindeki kalıcılığı tespit etmek için, araştırmacı tarafından geliştirilen `İpek Yolunda Türkler Ünitesi Akademik Başarı Testi` ön – test ve son – test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersine karşı tutumları ise Demir ve Akengin (2010) tarafından geliştirilen `Sosyal Bilgiler Dersine Karşı Tutum Ölçeği` ile tespit edilmiştir. Ölçeklerden elde edilen veriler bağımsız gruplar t-testi ile çözümlenmiştir.Araştırmada nitel veri toplama tekniklerinin yararlanıldığı bir durum çalışması da yürütülmüştür. Böylece birden fazla veri toplama yöntemiyle veri çeşitliliği sağlanmaya çalışılmıştır. Bunun için deney grubundaki öğrencilere ve ders öğretmenlerine 14 adet yarı yapılandırılmış soru sorulmuştur. Görüşme formuyla elde edilen bu veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarının ve öğrenmelerindeki kalıcılığın kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu ve deney grubu öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine karşı tutumlarının da olumlu olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler, nitel verilerden elde edilen bulgulara göre geo-medya destekli otantik öğrenme ortamını beğenmiş ve faydalı bulmuşlardır. Çünkü öğrenciler, çok boyutlu faaliyetleri geo-medya destekli otantik öğrenme ortamı ile beğenerek gerçekleştirmişlerdir. Böylece öğrenciler; farklı düşünmüş, farklı duygular hissetmiş ve çeşitli becerileri de kazanmışlardır. Üstelik öğrencinin zihninde geçmiş canlandırılmış ve öğrenciler geçmiş yaşama dair yaşantıları tecrübe etme fırsatı bulmuşlardır. Öğrenciler, soyut bilgileri somutlaştırmış, yaparak yaşayarak öğrenmişlerdir. Böylece öğrenciler, araştırmalarından elde ettikleri bilgi, kazanım ve becerileri gerçek hayatta kullanabileceklerini düşünmüşlerdir. Öğrenciler, kültürel ögelerin gerçek hayattaki yerini fark etmiş, eğlenceli, anlaşılır ve detaylı bir öğrenme gerçekleştirmişlerdir. Ayrıca öğrenciler daha çok bilgiye ulaşmış, bu bilgileri kalıcı hale getirmişlerdir. Geo-medya destekli otantik öğrenme ortamının diğer ünitelere uygulanmasının öğrenmeye fayda sağlayacağı düşünülmüştür. Çünkü sistemde çoklu ortam ögeleri yer almış, ortam; görev, senaryo, kanıt ve araştırma temelli öğrenmeyi birlikte sunmuştur. Öğrencilerin farklı bir imkâna kavuştuğu ve öğrencilerde kalıcı öğrenmenin gerçekleştiği düşünülmüştür.Geo-medya destekli otantik öğrenme ortamının öğrenmeye etkisinin incelendiği bu araştırma ile birçok soruya önemli cevaplar alınmıştır. Araştırma sonuçları neticesinde sosyal bilgiler eğitimcilerine bazı öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Otantik öğrenme, geo-medya, sosyal bilgiler eğitimi. The aim of this study is to investigate the effects of geo-media assisted authentic learning approach in 6th-grade social sciences course on the students' academic achievement, attitude towards the course and permanent learning. Also, it aims to evaluate the geo-media assisted authentic learning context in terms of student and teacher.For the authentic learning approach, a geo-media application named Bilge Seyyah was designed in the frame of the semantic network by the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) learning model. The geo-media application was designed to perform authentic learning approach. The application was run on the internet, the students in the experimental group logged on the application with id and password. The geo-media system determined in which level the logged on student in the unit in and created dynamic map and content. The application included many multimedia elements in the real world. To carry out the assignments designed in accordance with different scenarios, students benefitted from the geographic data and document packages based on the clues of a wise person, Dede Qorqut. In this process, the students used different skills; they realised the interactive issues like virtual museum, geographic and historical visits. The geo-media assisted authentic learning environment gave opportunities to the students learning by doing. Then, the experimental group learned with the geo-media assisted authentic learning environment, and the control group learned without the treatment of this environment. The mixed method research combining both quantitative and qualitative data collection techniques was used in the study. For the quantitative data, a quasi-experimental design was adopted. Within this scope, two state schools in Erzincan city centre were randomly assigned to control (n=43) and experimental (n=41) in the academic year 2015-16. To test the academic achievement and permanent learning of the students, a pre- and post-test titled `Academic Achievement Test of The Unit: Turks in the Silk Road` developed by the researcher was applied in the study. The students' attitudes towards the course were determined via the `Attitudes towards Social Sciences Course Scale` developed by Demir and Akengin (2010). The data of the scale were analysed with independent sample t-test. Also, a case study using qualitative techniques was performed. Therefore, a data triangulation was aimed by being used different data collection techniques. Then, 14 semi-structured questions were asked both the students in the experimental group and the teachers. A content analysis was carried out with the qualitative data from the interview forms.According to the study findings, the academic achievement and permanent learning levels of the students in the experimental group were higher than the students in the control group, and also those students' attitudes towards the course were positive. The qualitative data showed that the students liked the geo-media assisted authentic learning environment and found it useful. Because the students carried out relishingly multidimensional activities with the geo-media assisted authentic learning context. Therefore, the students felt different emotions, thought differently and also gained different skills. They got the chance of experiencing the past lives by being animated the past in their minds. They concretized abstract information and learned by doing. They stated that they could use information, outputs and skills which they gathered from the learning activity in their daily lives. They realised the place of cultural norms in real life and experienced an enjoyable, meaningful and detailed learning process. In addition, they reached much information and made it long lasting. It is thought that the adaptation of the geo-media assisted authentic learning environments to other units would be useful for the students. The system included multimedia elements and also presented context, duty, scenario, proof and research-based education altogether. Then, it allowed the students a different learning opportunity and long-lasting learning.With this study investigating the effects of the geo-media assisted authentic learning environments, some problems in the field were answered. As a result, some pedagogical implications were given to the social science educators.Keywords: Authentic learning, geo-media, social studies education.
Collections